Kom närmare dina följare – Instagram låter dig masskicka DM

Även ny möjlighet att tjäna pengar. 

Att högsommaren till sist nådde Sverige tycker Instagram är värt att fira – med ännu en nyhet i appen. Broadcast channels (eller Sändningskanaler på svenska) rullas nu ut globalt.

Funktionen lanserades i hyfsat liten skala i USA under februari, men nu känner Instagram att den är så pass stabil att de kan trycka på stora lanseringsknappen.

Megafon och nyhetsbrev

Broadcast channels är Instagrams megafonfunktion. Innehållsskapare kan hålla sina följare uppdaterade genom att lägga ut text- eller bildinlägg, videoklipp, röstmeddelanden och omröstningar.

Det är bara följare som kan ta del av det som läggs ut via den här funktionen och följarna måste dessutom prenumera på själva kanalen. Då trillar statusuppdateringarna in som meddelanden i följarens Instagram-inkorg, precis som övriga direktmeddelanden på plattformen.

Det går att reagera på meddelandena och svara i omröstningar, men inte svara med ett eget meddelande. Så det handlar alltså i praktiken om envägskommunikation. Eller om man så vill: Instagrams svar på ett nyhetsbrev.

Nytt möjlighet att tjäna pengar

Instagram-användare som har tillgång till plattformens prenumerationsfunktion kan även kasta upp en betalvägg i sin kanal så att visst (eller allt) innehåll bara blir tillgängligt för de följare som betalar.

Instagram passar också på att lägga till och testa några nya funktioner kopplade till Broadcast channels. Den största är att Instagram nu gör det möjligt att bjuda in andra till sin kanal, så att följarna exempelvis kan ta del av ett samtal mellan flera personer i samma kanal.