Kommunen betalade hundratusentals kronor till influencer: ”Värt att prova”

Ulf-Henrik Östlund, Bostadsstiftelsen Platen (foto: platen.se) / Isa Östling (skärmdump från kampanjvideo)

Positivt överraskade av samarbetet med Tiktok-profilen.

Det kommunala företaget Bostadsstiftelsen Platen i Motala, vill locka ungdomar till att bo i deras lägenheter. I en kampanj erbjuder fastighetsföretaget i Motala nu personer mellan 18 och 22 år rabatterade hyror under ett år. Enda problemet var: hur skulle de nå målgruppen?

Den 29 december 2023 gick företaget ut med att de nu även finns på Instagram men att bara finnas på sociala medier skulle inte räcka för att fånga målgruppens uppmärksamhet. Det fick företaget att för första gången testa influencer marketing.

Inledningsvis hade de en egen idé om vilken influencer som skulle vara lämplig för kampanjen men efter kontakt med den nystartade byrån Collabri, föll valet på Tiktok-profilen Isa Östling.

Så mycket kostade samarbetet

Platen, som ägs av Motala kommun, betalade 125 000 kronor plus moms för avtalet med influencern. Den totala summan landade på omkring 156 000 kronor. Samarbetet inkluderade produktion av en videohälsning och en Tiktok-video på profilens egna konto, där fastighetsföretaget fick rätten att sprida materialet under 30 dagar.

Samarbetet, och den medföljande prislappen, blev offentligt efter omskrivna och ovanligt svåra hyresförhandlingar, där Platen inledningsvis ville höja hyrorna med 10 procent. Men ska man tro Ulf-Henrik Östlund, företagets kommunikationschef, har kampanjen visat på positiva resultat och varit värd investeringen.

Vi har fått mycket positivt gensvar, främst kring Motala som boendeort, men vi har även specifikt nått många ungdomar i rätt målgrupp. Vi konstaterade att vi på drygt 3 dagar fick 500 nya intressenter inskrivna i vårt register, något vi inte kunnat få genom egna sociala medier, skriver han i en kommentar till Influens.

Positivt överraskade

Enligt Ulf-Henrik Östlund innebar samarbetet med Isa Östling många positiva överraskningar.

Isas inlägg har hittills nått mer än 637 000 och majoriteten var inte hennes normala följare. Vi har alltså nått bredare än så. Vi tredubblade trafiken in på vår hemsida, det var en överraskande siffra också.

Utvärderingen visade att samarbetet varit positivt för både företaget och profilen. Enligt Ulf-Henrik Östlund gav det Collabri fria händer att hitta rätt “touch” på inlägget och hälsningen.

Vi ”vågade” ge lite spelrum och det gav ett positivt resultat. Det här är inte vår marknadsföringsvardag, men det är inte ofta vi söker just den här målgruppen, så det var värt att prova något nytt!