Konsumenter litar minst på influencers rekommendationer: ”Mixen är viktig”

Karl Händel

Kundomdömen och recensioner är en stor del av handeln, och inte minst av influencer marketing som i princip går ut på att en profil rekommenderar en viss produkt eller tjänst.

Nyligen släppte recensionsbolaget Smartson en rapport där det framgår att minst hälften granskar produkter och läser produktrecensioner – även för varor under 500 kronor. Det rapporterar Ehandel Plus.

Kraften i rekommendationer från användare ökar i betydelse i takt med att e-handeln ökar, skriver Karl Händel, vd på Smartson, i rapporten.

Men trots att online-vanan och e-handel ökar litar konsumenterna inte lika mycket på omdömen på nätet. De som rankar högst är vänner och familj.

Hela 92 procent uppgav nämligen att vänner har högst trovärdighet vid rekommendationer inför köp, och på andra plats kom familj med 85 procent. 51 procent pekade ut jämförelsesajter och 49 procent tyckte onlinerecensioner är mest trovärdiga.

19 procent tycker att varumärken själva är en trovärdig källa, 16 procent litar på sökmotorer och 12 procent väljer att tro på butikssäljare. Längst ned kom influencers som endast 8 procent förlitar sig på.

Jag tror att mixen är viktig. Man får inte glömma att onlineomdömen också spelar in. Däremot är det förstås så att familj och vänner ligger närmare om hjärtat, och tittar man på vänner kanske många är i samma livssituation och har liknande behov. Då blir det enklare att tipsa varandra. Man lurar heller inte sina vänner, säger Karl Händel till Ehandel.

Är man intresserad av läsa hur man som e-handlare kan resonera kring recensioner, inte minst när de dåliga börjar rulla in finns hela intervjun att läsa här.