Kronans Apotek ger sig in i Tiktok-matchen: ”Skarp och effektiv kampanjstrategi”

Jennifer Kovacs

”Automatiskt mer relevant”.

Den svenska apotekskedjan Kronans Apotek ska nu ta sig an den populära plattformen Tiktok, på riktigt. Det är nämligen inte första gången Kronans Apotek kommer att synas på Tiktok, men det är nu företaget ska ge plattformen en ordentlig chans.

Vi har faktiskt varit aktiva genom annonsering på Tiktok tidigare i år, i samband med en av Kronans Apoteks större marknadskampanjer. Vi syntes i både traditionella kanaler men också i digitala kanaler, så som annonser på Tiktok, Youtube och Meta där Facebook och Instagram ingår, säger Jennifer Kovacs, Head of Digital Activation på Kronans Apotek, till Influens.se.

Nu har man därför krokat arm med influencer marketing-bolaget Cure Media, som ska hjälpa till med att stärka kedjans varumärke och nå nya målgrupper. Den första kampanjen lanserades nu i mitten på maj, och i den samarbetar man med flera olika influencers.

Eftersom influencer marketing än så länge är ett nytt område för oss på Kronans Apotek ville vi ta hjälp av några som besitter både erfarenhet och expertis inom området. Detta för att säkra att vi skapar en så skarp och effektiv kampanjstrategi som möjligt samt tar fram kreativa idéer som skapar engagemang hos målgruppen. Vår interna expertis om vårt varumärke, kund och bransch i kombination med Cure Medias expertis inom influencer marketing ger oss helt enkelt de bästa förutsättningarna för ett så bra resultat som möjligt, säger Jennifer Kovacs.

Vilka sorts influencers kommer att vara relevanta för den här kampanjen?

För oss som apotek är det extra viktigt att våra kunder känner ett starkt förtroende för oss. Därför har vi valt att samarbeta med influencers som har hög trovärdighet, är relaterbara och som når ut till målgruppen på ett genuint sätt. Vi har genom noga selektering valt en blandning av profiler som tilltalar olika åldrar samt intressen i målgruppen, så som skönhet, barn och familj och hälsa.

Hur ska ni göra er kampanj relevant på Tiktok? 

Då kampanjen kommer att gå under sommarmånaderna kommer den att ha ett starkt fokus på just sommarrelaterade produkter. Till exempel har profilerna själva fått välja ut produkter från vårt sortiment som de önskar att ha i sin sommarnecessär och utifrån detta skapat personligt och kreativt innehåll. Just att influencerprofilerna pratar om produkter som de själva faktiskt gillar och använder gör genast att kampanjen känns mer genuin och automatiskt mer relevant för deras följarskara.

Vilken är den största utmaningen med sociala medier?

Det finns många bra och kreativa aktörer på sociala medier vilket gör att det inte alltid är lätt att sticka ut och skapa innehåll som kommer igenom ”bruset”. Den största utmaningen som jag tror att de flesta aktörer handskas med är att skapa relevant, trovärdigt och trendande innehåll som både skapar ett community men också i slutändan genererar försäljning, avslutar Jennifer Kovacs.