Lag om märkning av retuscherade bilder får kritik – ”pinsamt för oss som bransch”

FV: Pål M. Laukli (Foto: Acast), Haakon Dahl och Jan Morten Drange (Foto: Kampanje)
”Att en hel bransch inte har svarat på remissen är speciellt”.

Att alla redigerade, retuscherade eller manipulerade bilder, som publiceras i kommersiellt syfte på sociala medier, ska markeras på ett tydligt sätt – är en ny lag som flera europeiska länder infört. Frankrike var ett av de första som införde lagen redan 2017, och under 2021 lade även Norge förslaget på sitt bord som i somras trädde i kraft. Lagförslaget har även lagts fram i både Sverige och Danmark, något som Influens.se har skrivit om tidigare.

LÄS ÄVEN: Nästa land i Norden vill införa märkning av redigerade bilder på sociala medier

I Norge ska märkningen inte ta mindre än sju procent av bildytan, för att tydligt vara synlig för gemene man. Lagen har på många håll fått heja-rop, men en del har tvärtom kritiserat och ifrågasatt de nya kraven. Det skriver Resumé.

Annons:
Annons:

Bland annat är det reklamfotografer som reagerat på de nya riktlinjerna, och menar att minsta bildbehandlingen kommer att behöva märkas ut.

Om absolut allt ska märkas så kommer vi inte långt. Det blir resultatet om det här inte görs förnuftigt, säger fotografen Pål M. Laukli som bland annat jobbar med SAS, Mercedes och Jean Paul Gaultier.

Enligt den norska sajten Kampanje har dock reklambranschen i landet inte kommit med sina synpunkter på den nya lagen, när det varit möjligt. Norges barn- och familjedepartement ska bland annat ha bjudit in förbundet Anfo till två remissronder utan att få svar.

Det gjorde vi inte, men det borde vi ha gjort, kommenterar Jan Morten Drange, generaldirektör på annonsföreningen Anfo.

Precis som Kreativt Forum, MBL, Mediebyråforeningen, Fotografforbundet och säkert ännu fler nyckelaktörer i branschen. Vi tenderar att noga följa och även att lämna remissvar när det är relevant. Att en hel bransch här inte har svarat på remissen är speciellt.

Att annonsbranschen inte agerat i tid, är något som många kan ha åsikter om. Inte minst norska annonschefer.

Att det måste vara fotografen Pål M. Laukli som ensam hissar varningsflaggan är pinsamt för oss som bransch, säger Haakon Dahl, vice vd för Publicis i Norge.