Nästa land i Norden vill införa märkning av redigerade bilder på sociala medier

Under förra året införde Norge en lag om att alla redigerade kommersiella bilder på sociala medier ska markeras på ett tydligt sätt. En lag som infördes i Frankrike redan 2017, och som i år även lyftes i Storbritannien. Och nu har lagförslaget även lagts på bordet i både Sverige och Danmark. Det skriver Resumé.

LÄS ÄVEN: Landet kräver märkning av redigerade bilder – nytt lagförslag på gång

I Sverige har förslaget inte röstats igenom, men Åsa Eriksson (S) menar att det finns ett behov av liknande regler i vårt land. Hon tror att förslaget kommer att läggs fram igen. I Danmark har förslaget, om att reklam som retuscherats ska märkas ut, precis lagts fram av danska arbetsmarknadsministern Simon Kollerup (Socialdemokratiska partiet).

Om förslaget går igenom ska märkningen i så fall gälla på alla plattformar och i alla medier. Det innebär att det tydligt ska framgå när något i reklam-innehållet är redigerat eller retuscherat, oavsett om det är contet skapat av influencers eller andra mediehus.