Lag om reklammarkering sprids: ”Rätt att veta vad som är en betald åsikt”

I Sverige har regler kring hur reklaminlägg ska markeras i sociala medier funnits sedan början av 2020. I andra länder har man dock inte identifierat detta behov på samma sätt, så i många länder finns inte kravet eller förväntningarna att det tydligt ska framgå vad som är reklam och inte.

Men nu har ASCI, Advertising Standards Council of India, fastställt en ny lag som innebär att reklammarkering på sociala medier är obligatorisk från och med den 14 juni 2021.

I dagsläget är gränsen mellan privat innehåll och marknadsföring på sociala medier suddig, säger Subhash Kamath, ordförande påå ASCI, till Businesstoday.

Diskussionen om den här sortens lag har varit igång sedan i februari och har nu fastställts efter input från influencers, annonsörer, byråer och konsumenter.

De nya riktlinjerna kommer inte att påverka den kreativa processen att skapa en annons. Kravet på reklammarkering är satt för att konsumenterna har rätt att veta vad som är en betald åsikt och vad som är ärligt, fortsätter Subhash Kamath.

I korthet ser reglerna likadana ut som i Sverige, att allt material som sponsras på något sätt ska markeras tydligt som betald marknadsföring. Den enda skillnaden är dock att ASCI även kräver att influencers, eller andra som gör reklam på sociala medier, själva ska kontrollera att de produkter eller tjänster som marknadsförs är lagenliga. Exakt vad det innebär är i dagsläget inte specificerat.

I samband med den nya lagen har ASCI tillsatt en speciell avdelning som endast kommer att jobba med att identifiera influencers som inte följer lagen om reklammarkering.