Lanserade ett nytt inkluderande varumärke – sålde för 5,6 miljoner på tre dagar

Den norska influencern Sara Emilie Tandberg, med 350 000 följare på Instagram, har lanserat ett eget modevarumärke. Idén kom efter hennes första graviditet när hon hade gått upp några kilon och insåg att utbudet inte alls var lika stort i de större storlekarna.

Från att alltid kunna hitta kläder i min storlek, utan att behöva tänka speciellt mycket, till att plötsligt inse att marknaden och utbudet var mindre för den som var större. Under min tid som influencer har jag jobbat med många fantastiska klädmärken och har fått god erfarenhet av olika plagg, men efter min graviditet har jag känt att utbudet och mångfalden i modebranschen är  alldeles för liten, skriver hon i ett pressmeddelande.

Så hon kavlade upp ärmarna och skapade ett nytt företag som ska fylla hålet på marknaden. Resultatet blev Careless, ett varumärke som tillverkar badkläder som ”man ska känna sig bekväm i oavsett storlek, kroppsform, längd och bredd”. Sara har fokuserat på att jobba med stretch, justerbara funktioner och bekväma tyger, i storlekarna XS till XXXL.

Reaktionerna har varit helt överväldigande! Det betyder bara att det har saknats kvalitetsprodukter som inkluderar alla kroppsformer, säger Sara Emilie Tandberg.

Den första kollektionen, innehållandes badkläder, lanserades för några dagar sedan. Kollektionen släpptes i tre ”drop” under tre dagar och genererade en försäljning på 5,7 miljoner norska kronor, alltså runt 5,6 miljoner svenska kronor.

Produkterna sålde slut på några minuter, men tack vare att fabriken som vi jobbar med kunde leverera nya produkter snabbt har vi kunnat fylla på lagret igen. Totalt har vi skickat ut över 20 000 bikiniset hittills.

Saras dröm, om att lansera ett inkluderande varumärke, blev verklighet tack var de norska investerarna Maren och David Reme, säger hon.

Sara är helt unik, inte för att hon konverterar bra, utan för att hon verkligen vill göra skillnad – inte bara med att hjälpa kvinnor att må bra i badkläder, men också för att hon har bestämt att ge 10 procent av vinsten till ME-forskning, säger Maren Reme.

Med på resan är även designern Line Biagio som hjälper Sara med att ta fram alla nya kollektioner. Och Sara och Line visade sig vara en effektiv duo. De gick ihop och började jobba på de första produkterna i vintras och i april kom de första proverna.

Jag har gjort många samarbeten med olika varumärken, men att kunna skapa något eget har varit en helt fantastisk resa, säger Sara.

Bikinikollektionen är bara början, säger Sara. Hon avslöjar att fler modekategorier kommer att släppas inom kort. Men fokuset framåt ligger inte bara på att släppa nya produkter men på att också nu ut till fler kvinnor. Därför kommer en global expansion bli företagets nästa stora steg.

Det kommer att ske redan i höst, och vi har redan etablerat kontakter i både USA och Australien.