Lista: Så går det för influencer-smycken i Sverige

Jonas Fagerström, Moly Rustas, Lovisa Worge, Bianca Ingrossa. Foto: Instagram

En ännu inte så populär bransch bland influencers.

I dag är det Black Friday och många passar kanske på att köpa sina julklappar nu, för vi närmar oss december och julen med stormsteg. Och rent försäljningsmässigt är december månad den tid på året när vissa branscher ökar markant. Enligt Svensk Handels Julrapporter för de senaste fem åren toppar leksaksbranschen listan varje år, men i toppen ligger också smyckeshandeln. Jämfört med försäljningen i en genomsnittmånad ökar den branschen med mellan 10 till 15 procent inför och under julhandeln.

Ett smyckesmärke som såg dagens ljus under 2022 var Ani Jewels som grundades av två av Sveriges största influencers Bianca Ingrosso och Lovisa Worge. Båda har sedan tidigare lyckats bra både i mode- och skönhetsbranschen så nu återstår det att se om de kan lyckas lika bra i smyckesvärlden.

Ytterligae en influencer som gett sig in i branschen är Molly Rustas som med sitt Molly Ellen Jewlery. Hon har dock redan sett en julhandel eftersom den första kollektionen släpptes i början av december 2021.

Det finns ett par influencers som redan är etablerade i branschen. Influens.se har tittat på hur det gick för de influencerägda bolagen under 2021

Lisa Olssons bolag Nootka AB
Omsättning: 2,44 miljoner
Rörelseresultat: 0,39 miljoner


Sofia Wistams bolag By Sofia Wistam AB
Omsättning: 13,65 miljoner
Rörelseresultat: 1,99 miljoner


Carolina Gynnings bolag Gynnig Design AB
Omsättning: 16,91 miljoner
Rörelseresultat: 1,57 miljoner


Jonas Fagerströms bolag Elton Wood AB
Omsättning: 1,41 miljoner
Rörelseresultat: -79 tusen