Messenger flyttar hem igen – och Facebook ändrar inriktning

Intressen är det nya svarta.

I år är det nio år sedan Messenger bröts ut från Facebook och släpptes som en egen app. Nu ser det ut som att de tuffare ekonomiska tiderna tvingar Messenger att flytta hem till föräldrarna igen. Facebook har nu börjat testa att bygga in Messenger i ”moderappen” igen.

Det är ett test, men det verkar redan klart att det kommer att bli något som rullas ut till alla användare.

De kommande åren kommer vi att bygga fler sätt att integrera meddelandefunktioner i Facebook. Vårt mål är att det ska vara enkelt och smidigt för människor att hålla kontakten och dela, vare sig det sker i Messenger-appen eller direkt inuti Facebook, skriver Meta.

Och här hittar vi förmodligen också den egentliga anledningen till att Facebook helt vänder i den här frågan: de vill få upp användningen ännu mer av själva Facebook-appen. Den app som fortfarande är Metas stora kassako.

Men i samband med det här så får Facebook också en uttalat ny roll i Metas produktportfölj. Facebook ska bli ”det bästa stället för socialt upptäckande och delande”. Formuleringen låter ungefär lika märklig på engelska, men vad den säger är att Facebook nu formellt blir det som tjänsten i praktiken har varit länge.

Med andra ord: Facebook handlar inte om att hänga med sina vänner och se vad de gör, utan att hitta intressanta saker. Kort sagt det som Tiktok har varit så bra på: fokusera på intresse som gemensam nämnare, inte det sociala nätverket.

Vi kan med andra ord utgå från att Facebook ännu mer kommer att fokusera på ”Tiktok-innehåll” och på sina grupper.