Hur Meta avgör vad som visas – och varför.
För några veckor sedan gick Instagram ut med en väldigt detaljerad genomgång av hur plattformens algoritm fungerar, något som Influens har skrivit om. Men Meta nöjer sig inte med det. Nu lyfter Meta ännu mer på algoritmhuven och visar vad som döljer sig därunder, för både Instagram och Facebook.
Det handlar mer specifikt om att Meta presenterar 22 ”systemkort” som förklarar hur algoritmerna fungerar för olika delar av de två plattformarna. Varje kort går igenom hur och varför AI:n presenterar innehåll för de olika funktionerna och hur användare kan påverka det som visas.
Given sommarläsning för alla som arbetar med Instagram och Facebook alltså.
Facebooks systemkort
- Flöde
- Ranking av kommentarer i flödet
- Flödesrekommendationer
- Reels
- Händelser
- Personer du kanske känner
- Aviseringar
- Marketplace
- Video
- Sök
- Gruppflöden
- Individuellt gruppflöde
- Föreslagna grupper
- Sidor du kanske gillar
Instagrams systemkort
- Flöde
- Händelser
- Utforska
- Reels-kedjning (vilka Reels som ska visas och i vilken ordning)
- Sök
- Flödesrekommedationer
- Föreslagna konton
- Aviseringar
För den som känner sig modig så delar Meta också med sig av information, som främst vänder sig till utvecklare, som dyker ned i hur AI-tekniken bakom Metas rekommendationsalgoritmer fungerar.
Som del i den nya öppenhetsturnén så kommer Meta också att lansera två nya verktyg för forskarvärlden: ett innehållsbibliotek och ett API. Innehållsbiblioteket innehåller saker som publika inlägg, sidor, grupper och evenemang för Facebook. Motsvarigheten för Instagram blir publika inlägg och data från kreatörer och företagskonton. API:et ger sedan möjlighet att söka i biblioteket.
EU tvingar Meta att visa korten
Nu gör inte Meta det här därför att de jättegärna vill. Det beror på att de nästa år kommer att tvingas till precis det här, när Digital markets act kickar in 2024.
Digital markets act är en av de två stora regleringslagar som EU är i färd med att sjösätta för att ta sig an de stora onlineplattformarna. Digital services act är den andra. Ökade krav på öppenhet är en stor del i dessa lagar.
Influens systersajt Ehandel har gjort en grundlig genomgång av vad Digital markets act och Digital services act innebär och hur de kommer att påverka alla som arbetar med digital marknadsföring.