Move over Tiktok – här är appen som vill ta över

”Nontoxic social media”.

Tiktok? Såååå förra veckan. Nu lanseras ännu en social plattform som hoppas fånga Generation Z: Zigazoo.

Vad är då Zigazoo, bortsett från ännu en social tjänst med ett märkligt namn?

Zigazoo föddes under pandemin som en app för Generation Alpha. En barnapp alltså. Men nu byter Zigazoo målgrupp och siktar istället in sig på äldre tonåringar och tjugoåringar (ursprungsversionen kommer att döpas om till Zigazoo Kids och fortsätta vända sig till Roblox-publiken).

Precis som Tiktok så är Zigazoo en app som fokuserar på korta videoklipp. Men Zigazoo ska enligt egen utsago ha bättre säkerhetsfunktioner än Tiktok och kallar sig själva för ”nontoxic social media”.

Fokus på positivt innehåll

En konkret sak som det här innebär är att användare bara kan kommentera med egna videoklipp och kan alltså inte skriva textkommentarer, med förhoppningen att det här ska minska åtminstone en del av näthatandet.

Utöver det ska Zigazoos algoritm ”lyfta positivt innehåll” och tjänsten satsar mycket på mänskligt modererande av innehållet. Appen har en direktmeddelandefunktion och fokuserar (förstås) mycket på musik som del av videoskapandet.

Appen planerar att ta fram olika underhållningskanaler där medlemmarna själva blir programledare.

Marknadsför sig med Tiktok-kändisar

Zigazoo backades från början av namn som Serena Williams, Jimmy Kimmel och Charli D’Amelio. När appen nu ”Generation Z-lanseras” så har Zigazoo, inte oväntat, vänt sig till stora Tiktok-skapare för att få upp intresset.

Det innebär namn som Hannah Kosh och Hype House-medlemmar som Jack Wright, Alana Clements och Nick Bencinvengo, men också skådespelare från ”That ’90’s Show”.

Zigazoo börjar dock i liten skala med ”ett utvalt antal innehållsskapare”. För att använda appen krävs i dagsläget inbjudan.