Nära 40 000 följare på Tiktok efter ett år – så mycket tar hon betalt för samarbeten

Jenny Gehrken (Foto:Instagram/jennygehrken)

”Utan tvekan en bransch med stora pengar”.

Den norska influencern Jenny Gehrken började med Tiktok för ett år sedan. Idag har hon 38 400 följare på den populära videoplattformen, och tjänar stora summor på sitt innehåll. Det skriver tidningen E24.

Men att tjäna pengar på sociala kanaler var inte hennes plan från början. Intresset för marknadsföring upptäckte hon på sin förra arbetsplats, som hon lämnade efter ungefär ett halvår. Då kastade hon sig istället ut som konsult, med fokus på att hjälpa sina kunder med innehållsstrategi och redigering av inlägg för sociala medier och poddar.

Samtidigt började hon skapa eget innehåll på sin nya Tiktok-kanal, och ganska snabbt fick hon in samarbetsförfrågningar från annonsörer.

På Tiktok har jag 1,5 miljoner unika visningar i månaden. De är mestadels norrmän mellan 17 och 24 år, men även en del föräldrar, säger Jenny Gehrken till sajten.

En regel hon har valt att hålla sig till från start är att endast tio procent av innehållet på hennes profil ska vara reklam.

Jenny avslöjar även sina priser för samarbeten på Tiktok. Om hon ska publicera ett samarbete i sin egen kanal tar hon minst 30 000 norska kronor – cirka 30 300 svenska kronor – för en video. Vill annonsören ha rättigheterna till att använda samma video i sina egna kanaler, tillkommer en extra kostnad på 20 000 norska kronor.

Jag tar minst 30 000 norska kronor för en Tiktok-video, och ännu mer om det är ett långsiktigt samarbete. Då kan det bli upp till 80 000 norska kronor. Detta är utan tvekan en bransch med stora pengar.

Men det ska nämnas att inte vem som helst kan använda min plattform för annonsering. Oavsett pris, avslutar Jenny Gehrken.