Tiktok-förbud haglar – så tänker svenska byråer: ”Kommer att omvärdera”

Johannes Gustavsson och Sanna Ödmark

”Viktigt att skilja på fakta och spekulationer”.

Den heta videoplattformen Tiktok är både älskad och hatad. Trots stora annonseringsmöjligheter och underhållande innehåll som trollbinder användarna i timmar, har nu en del satt stopp för appen.

Främst handlar det om personer inom den politiska sfären. EU-kommissionen har nämligen bannlyst Tiktok på mobiltelefoner och datorer som de anställda använder i jobbet. Likaså deklarerar flera danska politiska partier och statsanställda i USA och Kanada att appen ska tas bort ur arbetstelefoner. Men i USA har även ett förslag om att förbjuda appen i hela landet lyfts.

Hur situationen kommer att utvecklas är svårt att förutspå. Men vi vände oss till två branschaktörer, Cure Media och Infly, som båda jobbar med influencers och annonsörer.

Cure Media opererar på flera plattformar med profiler inom olika storlekssegment, inom kommersiellaprojekt. Infly är både en byrå och agentur, som fokuserar främst på Tiktok och projekt inom opinionsbildning och ungdomskommunikation.

Våra frågeställningar var: Hur resonerar ni kring Tiktok som plattform med tanke på allt som händer? Rekommenderar ni Tiktok fortfarande, precis som innan? Och har ni märkt av ändrad inställning från annonsörer/företag?

Sanna Ödmark, Head of Marketing på Cure Media

Vi kommer att fortsätta följa kundens behov och sett till var deras målgrupp tillbringar sin tid så är Tiktok en viktig kanal. 

Här är det ju som med allt annat viktigt att skilja på fakta och spekulationer. Vi kommer att fortsätta vårt samarbete med Tiktok som plattform, och har inte märkt av någon ändrad inställning bland våra kunder.

Jag konstaterar att vissa aktörer väljer att förbjuda TikTok. I Sverige var regeringskansliet och public service tidiga med detta, och nu kommer en andra våg. 

Om man är politiker, tjänsteman eller journalist finns det många anledningar till att se över vilka appar som man använder. Men jag konstaterar också att vi inte har sett något generellt förbud mot att använda Tiktok. 

Vi ser att marknadsföring och kommunikation fortsätter fungera bra på plattformen. Med det som grund rekommenderar vi plattformen till våra annonsörer precis som vilken annan mediekanal som helst. Med det sagt följer vi självklart händelseutvecklingen och kommer att omvärdera våra rekommendationer om vi får anledning att göra det.

Johannes Gustavsson, grundare och vd på Infly