Nelly.com om kampanjer med influencers: ”Har skarpa försäljnings- och räckviddsmål”

Antonija Mandir för Nelly.com

I början av veckan lanserades Nelly.com:s nya kampanj, som influencern och entreprenören Antonija Mandir frontar. Ett uppdrag som hon själv beskriver som något av det största hon gjort.

Jag är glad att ha fått chansen att göra ett så stort projekt med ett företag som jag har varit kund hos sedan jag var liten. Hela Nellys team är fantastiska. Att nu få fronta en kampanj för dem gör mig otroligt stolt över mig och mitt team, säger Antonija Mandir i ett pressmeddelande.

Nelly är inte främmande för samarbeten med influencers, och inte heller för att plocka in profiler till sina kampanjer. Modeföretaget säger till Influens.se att antalet kampanjer med just influencers kan variera, men att man satsar på att ha minst fyra större säsongskampanjer med aktuella profiler varje år.

Annons:
Annons:

Hur väljer ni ut de profiler som ni vill jobba med?

Det är väldigt många aspekter som tas i åtanke inför ett kampanjsamarbete. Till att börja med ska våra varumärken matcha varandra och dela värderingar, samt ha liknande målgrupp. Sen kollar vi såklart på räckvidd, engagemang och eventuell historisk prestation vid tidigare samarbete. Slutligen tittar vi även på profilens stil i relation till den kampanj som är aktuell – självklart är det viktigt att ha profilens personliga stil i åtanke. Vi säkerställer även att influencerns varumärke matchar kampanjens budskap, säger Mikaela Nord, Influencer Marketing Specialist på Nelly, till Influens.se.

Den aktuella kampanjen med Antonija har gått jättebra, berättar Mikaela och tillägger att även engagemanget till kampanjen har varit över förväntan.

Vi är väldigt tacksamma över Antonijas fina ord i sina kanaler och glada att hon känner sig lika nöjd som oss! Allting klaffade väldigt bra och Antonija, ihop med stylingen och settingen, blev precis lika drömmig som vi tänkt oss.

Varför bestämde ni er för att signa just Antonija till den här kampanjen? 

Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med Antonija under en längre period och vi båda kände att det var dags att ta samarbetet till nästa nivå, och kampanjformatet kändes därmed naturligt, säger Mikaela Nord och frotsätter:

Antonija är en riktig Nelly-tjej som fokuserar mycket på att sprida glädje men också utstrålar female empowerment, vilket motsvarar våra värderingar väldigt väl. Antonija har en till stor del relativt ung målgrupp vilket även matchar oss, och därför kändes även ”Back to reality” klockrent för samarbetet.

Vad har ni för förväntningar på samarbetet, nu när det är släppt?

Vi har såklart skarpa försäljnings- och räckviddsmål för kampanjen, utöver det hoppas vi på att göra ett starkare bestående avtryck hos Antonijas följare samt att Nelly blir go-to destinationen för Back to reality-looks inför hösten.

Annons:
Annons:

Nu för båda parterna en dialog kring möjligheten till fler ”kreativa nedslag”, och hoppas på att samarbetet mellan Nelly och Antonija Mandir kan fördjupas.

Hur kan ett upplägg kring ett sånt här samarbete se ut?

Uppläggen ser väldigt olika ut beroende på influencer. Oftast har vi haft ett pågående samarbete med enbart bokade inlägg under en längre period. Om det då har gått bra och båda parter känt sig nöjda så tar någon part initiativet för nästa steg som ofta blir ett kampanjformat, säger Mikaela.

Då tar vi på Nelly lead på att ta fram förslag på moodboard för kampanjen samt location, produktval, plåtning och efterbearbetning. Men vi har hela tiden en tight dialog med profilen samt ger alltid utrymme för feedback på alla delar. Det är jätteviktigt för oss att profilen känner sig inkluderad och delaktig i alla delar av kampanjprocessen.

Vad har ni för tips till influencers som skulle vilja fronta en kampanj? Vad är bra att tänka på?

Dels är det väldigt viktigt att ha högt engagemang i sina kanaler – det är ett starkt tecken på att dina följare följaktligen kommer engagera sig i en eventuell kampanj. Sen är det alltid bra att ha något unikt med sitt innehåll, konkurrensen är hård och en sådan grej kan vara avgörande, säger Mikaela Nord.

Nelly.com har över 1,4 miljoner aktiva kunder, och cirka 280 000 besökare varje vecka.