Nelly om årets samarbete med Bianca – erkänner: ”Sajten kraschade aldrig”

Andreas Drougge och Nina Ghazanfari

Igår var det dags igen: Bianca Ingrosso lanserade sin andra modekollektion på Nelly.com. Under förra årets premiär kraschade sajten en minut efter lansering, och när e-handeln kom upp igen sålde hela kollektionen slut på en gång. Igår förmiddag, cirka 40 minuter efter att kollektionen gått live, meddelade Nelly att Bianca gjort succé ännu en gång.

I ett pressmeddelande hette det att ”sajten kraschade efter mindre än 5 minuter” eftersom ”trycket varit enormt på Nelly.com” och sidan ”inte kunde stå emot”. Samtidigt kommunicerade företaget att 30 000 kunder stod i en digital kö för att bli insläppta till butiken.

Influens.se hörde därför av sig till företaget för att ta reda på vad som egentligen hade hänt.

Hela sajten kraschade aldrig i år, det var i kassan vi hade prestandaproblem med. Resterande sajten fungerade som den skulle, och det tack vare att vi hade implementerat ett kösystem som gjorde att vi kunde kontrollera hur många besökare som kom in åt gången, säger Andreas Drougge, CTO på Nelly.com.

Men under en tidpunkt pausade vi inflödet helt av nya kunder för att låta vår kassa återhämta sig. Vi hade betydligt fler besökare än tidigare år. Dock upptäckte vi ett prestandaproblem i kassan som vi inte hade uppmärksammat i våra tidigare prestandatester. Detta kunde vi arbeta oss runt inom 20 minuter, och då var systemen fullt fungerande igen.

Förutom kösystemet, hur förberedde ni er inför den här lanseringen? 

Vi genomförde flera prestandatester för att se att vi klarar av den last vi trodde skulle komma, och vi stängde även av extrafunktioner som tar kraft från våra system, säger Andreas.

Något som man också gjorde annorlunda i år, jämför med i fjol, var sättet man presenterade produkterna på, berättar Nina Ghazanfari, som är Head of Influencer Marketing på Nelly.com.

En lärdom från förra årets kollektionssläpp med Bianca var att kunderna shoppade utifrån hur Bianca hade stylat plaggen, och därför har vi till höstens släpp baserat kollektionen på hela looks för att enkelt guida kunden till hur man ska se ut i höst.

Företaget begränsade även inköpen i år genom att endast tillåta kunderna köpa maximalt ett exemplar av varje produkt. När vi besöker sajten idag, lite mer än 24 timmar efter lansering, är alla produkter tillgängliga för köp och endast ett fåtal artiklar är slutsålda i enstaka storlekar. En betydlig skillnad från i fjol alltså, när lagret ekade tomt inom 30 minuter.

Men i år har företaget tagit in större kvantiteter av varje artikel, och det skulle kunna vara anledningen till att den första delen av Biancas kollektion inte såldes slut i år. Men en utmaning i år har varit att få hem alla produkter i tid, säger Nina och förklarar varför man har delat upp kollektionen i två delar.

Globala transportbegränsningar, som en konsekvens av obalanser under Covid-19-pandemin, försenade halva kollektionen.

De resterande plaggen är nu planerade för lansering på fredag.

När bestämde ni er för att göra en andra kollektion med Bianca?

Vi startade upp arbetet ganska direkt efter AW2020-kollektionen, så för ett år sedan påbörjade vi arbetet med att ta fram kollektionen som vi nu lanserar. Men tankarna om att köra ytterligare en kollektion kom redan våren 2020.

Förra året hade Bianca titeln Creative Advisor, men i år ska hon ha tagit klivet upp som huvuddesigner. Hur skiljer sig hennes roll i år från förra året? 

Vi har i år jobbat på samma sätt som föregående år. Förra året hängde vi upp partnerskapet på att visa Bianca som Creative Advisor och hur en sådan arbetar med olika nedslag såsom kampanjer, inlägg och slutligen kollektionen. Men i år har vi valt att addera mer ”glam” till samarbetet för att gå i linje med vår nya varumärkesposition, säger Nina.

Vad har ni för förhoppningar på det här samarbetet?

Att det ska vidare positionera Nelly som ett attraktivt varumärke och att vi ska vara ”top of mind” hos vår och Biancas gemensamma målgrupp, avslutar Nina Ghazanfari.