Normal ska fortsätta växa – med hjälp av Tiktok

Jan Nyberg, vd på Normal

Så drar lågpriskedjan nytta av influencers. 

Idag finns lågpriskedjan Normal på sju olika marknader i Europa och snart öppnar de en åttonde: Spanien. Totalt sett har kedjan öppnat 566 butiker sedan starten 2013. Receptet för framgång är influencers och Tiktok, enligt Jan Nyberg, vd på Normal.

Sociala medier, det är där det händer. En influencer gör en haul och sedan väller folk in och handlar exakt de varorna, säger Jan Nyberg till Fastighetsvärden.se.

Det är inte bara på Tiktok som butikskedjan fått kreatörerna och kunderna med sig. Även på Youtube finns mängder av ”hauls” och så kallade ”shopping challenges” där Normal förekommer som föremål för utmaningen. I den sistnämnda får tittaren följa med när youtubern shoppar loss i butiken, med målet att till exempel enbart köpa saker som har en viss färg eller produkter som trendar på Tiktok.