Nu kommer megaprofilens produkt till Sverige – ”trodde inte att det skulle gå”

Jimmy Donaldson (Foto: Instagram/MrBeast)

”Jagar många moon-shots som kan kännas overkliga”.

Jimmy Donaldson, kanske mest känd som “MrBeast” på sociala medier, är idag en av de största profilerna på Youtube – där han har över 127 miljoner prenumeranter. Han driver även ett konto på Instagram samt Tiktok, med 22,5 miljoner följare respektive 2,1 miljoner följare.

Nu ska MrBeast nå den svenska marknaden via ett samarbete med Kitchengrowth – som nyligen bytt namn till Myllra. Mer exakt ska företaget sälja profilens signaturhamburgare i Sverige. Jimmy Donaldson har nämligen sedan 2020 sålt hamburgare under det egna varumärket MrBeast i Nordamerika, och idag finns den på över 1600 platser i USA, Kanada och Storbritannien. Det skriver Breakit.

Jag trodde inte att det skulle gå. Vi har pratat väldigt länge fram och tillbaka med det amerikanska bolaget. Det var väldigt svårt och vi hade många möten, men nu har det varit värt allt slit, säger Varga Moshtagh, vd och medgrundare av Kitchengrowth/Myllra.

Som startup måste man jaga många moon-shots som kan kännas overkliga. Jag tror att det handlar mycket om förtroendet för teamet och att vi kan genomföra det här på hela marknaden.

Myllra är en spökköksaktör som endast har virtuella restauranger. Youtuberns hamburgare kommer alltså endast att kunna köpas via digitala tjänster som Foodora och Uber Eats.

När vi har fått bra fäste i Sverige kan vi gå vidare till andra länder i Skandinavien, säger Varga Moshtagh.

Under 2021 omsatte Myllra 200 000 kronor, samtidigt som man gjorde ett minusresultat på 400 000 kronor. Bolaget tog under 2022 in 7 miljoner kronor.

Just nu har vi inget behov av att söka pengar. Nästan alla pengar från förra rundan är kvar och varje plats vi har kök på är vinstdrivande. Sedan har vi overheadkostnader som gör att vi inte är vinstdrivande ännu. Det pengarna ska användas till nu är lanseringen av MrBeast Burger.