Tar en procent från influencers samarbeten.
En ny oberoende ideell organisation för influencers, har tagit plats i branschen. Organisationen heter INSJ, är grundad i Norge och är skapad av Jenny Skavlan, Gisle A. Gjevestad Agledahl och Isabelle Ringnes.
INSJ långsiktiga mål är ”att göra flödet på sociala medier till en hälsosammare och bättre plats att vara på”. Det ska man lyckas med genom att skapa ett community för influencers, och andra som gör kommersiella samarbeten på sociala medier. Till en början dock endast i Norge.
För att bli medlem i communityt och få tillgång inspiration och kunskap, behöver profilerna ge bort minst en procent av sina intäkter från sina kommersiella samarbeten i sociala medier.
Jag tror att arbetet med INSJ också kommer att gynna byråer och annonsörer, snarare än bara följare och influencers, och att detta kan bidra till en mer professionell och varmare bransch, säger medgrundaren Gisle A. Gjevestad Agledahl i ett pressmeddelande.
Med på tåget har man redan influencerplattformen Inzpire.me, varumärket Simple, kommunikationsbyrån Trigger, redovisningsbolaget Tripletext och finansmäklaren ASC Finans. Ombod är även den nordiska marknadsföringsbyrån Synlighet. Och Katinka Sletten, som till vardags agerar Head of Social Media på Synlighet, har även tagit sig an en roll som kommunikationschef på INSJ.
Nu har INSJ signat sitt första samarbete med organisationen Mental Helse. Samarbetet ska bidra med intäkter till Mental Helses programmet YAM, Youth aware of mental health – ett hälsofrämjande och förebyggande utbildningsprogram för psykisk hälsa bland unga.
Det är otroligt givande att kunna bidra till att göra sociala medier till en bättre plats att vara på. Som en del av branschen är det ett viktigt ansvar som vi har. Jag har själv arbetat med sociala medier i många år, både från den redaktionella och kommersiella sidan, och har med egna ögon sett det enorma inflytande som det kan ha. Att vara med och använda det inflytande till något bra känns otroligt, säger Katinka Sletten.