Nya annonsformat i Youtube – nå miljarder med AI-hjälp

Fyller på med fler verktyg i kampen mot Tiktok.

Dags för Youtube att rulla ut nya annonsformat. Eller rättare sagt: dags för Youtube att bredda befintliga annonsformat till fler ställen.

Räckviddsformat för Shorts

Det första handlar om att Youtubes Tiktok-kopia Shorts nu får stöd för räckviddskampanjer (Video reach campaigns). Tidigare kunde bara annonsörer välja Shorts för så kallade Video action- och App install-kampanjer.

Det aktuella räckviddsformatet använder Googles AI-funktionalitet för att ta fram den bästa kombinationen av olika slags annonser i Youtubes ekosystem för att maxa synligheten.

Annonsörer kan nu ladda upp videos som är upp till 60 sekunder långa som Googles AI-lösning sedan baserar annonserna på tillsammans med övriga varumärkeselement.

Shorts läggs till i Youtube Select

Dessutom lägger Youtube till sin kortvideotjänst i Youtube Select. Det innebär att det alltså blir möjligt för annonsörer att välja annonsplacering i samband med dagens trendande Shorts-innehåll.

Sist men inte minst så testar Youtube också ”First position” inom ramen för Select. Det innebär möjlighet för annonsörer att köpa sig till den första annons som Shorts-tittare kommer att se när de dyker ned i flödet.

1,5 miljarder Shorts-användare

I samband med annonsnyheterna så passade Youtube också på att släppa några användarsiffror för Shorts. Tjänsten har nu totalt 1,5 miljarder inloggade användare varje månad och Shorts-innehåll visas över 50 miljarder gånger varje dag.

Som vanligt när det kommer till den här typen av tjänster handlar det om hysteriskt stora siffror. Men intressant nog så lutar sig Youtube mot en ett år gammal användarsiffra.

Överlag är det lite svårt att mäta Shorts på egen hand eftersom funktionen som bekant är del av vanliga Youtube – och där pushas hårt av Google. Men budskapet som Youtube oavsett vill skicka är: se här vilken enormt stor annonsmöjlighet som Shorts är.