Nya inkomstmöjligheter lockar influencers till Snapchat 

Fler annonsprodukter kommer att underlätta samarbeten.

Antalet svenska kändisar och kreatörer som ansluter sig till Snapchat har ökat den senaste tiden. Det skriver Snap i ett pressmeddelande. Anledningen tros vara en kulturell förändring där allt fler efterfrågar äkthet och personlighet istället för perfektion, men också Snapchats inkomstdelningsprogram och möjligheten att bli upptäckt genom funktionen Spotlight.

Nyligen introducerade Snap flera nya annonsprodukter som ska underlätta samarbeten mellan varumärken och kreatörer på plattformen. Detta ska också skapa fler inkomstmöjligheter för influencers och kreatörer. 

Lanserar tre nya annonsprodukter

I april lanserades Snapchats Revenue shared-butiker. Funktionen gör det möjligt för så kallade Snap Stars att ta del av intäkterna från annonser i deras offentliga händelser. Nu utökar man med tre nya annonsprodukter. 

En av de nya annonsprodukterna är Creator discovery API som gör det möjligt för en tredjepartspartners att ansluta till hela skaparlistan för statistik som namn, användarnamn, antalet följare och åldersfördelning för att få en bättre förståelse för tillgängliga kreatörer på varje plattform.

Creator midroll placering för varumärken är en annan ny annonsprodukt som innebär att annonsörer kan placera varumärkesinnehåll i händelser skapade av kreatörer.

Snap inför också en “betalt parnerskapstagg” likt den Instagram har. Alla offentliga kreatörer kan enkelt tagga sitt varumärkesinnehåll som en betald kampanj. Under kommande veckorna kommer Snap också att söka efter och tagga ett officiellt företag när de lägger upp sina egna “Spotlight”, “Snapmap” och “Public story snaps” direkt i appen. Genom att godkänna partnerskapet kan varumärken få tillgång till statistik och analyser och använda innehållet som en annons.

Vi är glada över att utöka och utveckla erbjudandet av vår Creator Collab Studio till att inkludera en svit av nya annonsprodukter som gör det lättare för varumärken att samarbeta med kreatörer på Snap samtidigt som det gör det enklare för dem att mäta varumärkeskampanjer som leds av kreatörer,  säger Julie Bogaert, chef för Talent Partnerships EMEA på Snapchat.