Nya siffror: Alice Stenlöf dubblar omsättningen – och nästan tripplar vinsten

Alice Stenlöf (foto Adsgn.se)

Attraktiv profil för annonsörer.

Influencerprofilen Alice Stenlöf presenterar en intäktsökning på över 100 procent för 2022. Omsättningen landar på runt 643 000 kronor för det senaste räkenskapsåret.

I samma rapport kan vi se att rörelseresultatet växter 270 procent, och summeras till cirka 604 000 kronor.

Vad anledningen är till den starka tillväxten är något som Alice inte avslöjar i bokslutet. Men av hennes kanaler att döma kan vi se att hon varit en attraktiv profil för många varumärken. Vi har kunnat se henne i samarbeten med bland annat Lyko, Björn Borg, Hello Fresh, April, Airup och Belissas.

Alice Stenlöf driver idag en kanal på Instagram där hon i skrivande stund har 414 000 följare, samt en på Youtube där hon har 182 000 prenumeranter.

Influencern slog igenom med podden ”Har du sagt A får du säga B”, som hon drev tillsammans med Bianca Ingrosso. En satsning som dock lades ner i augusti 2019.

Men trots att duon inte har släppt avsnitt på över 3 år, lever avsnitten vidare. Så sent som i oktober 2022 hade podden 1,8 miljoner lyssnare, som lyssnat över 5 miljoner gånger sedan det sista avsnittet gick ut. Och endast under en vecka hade programmet över 4000 lyssnare, vilket placerar titeln på samma nivå som poddar som släpper nya avsnitt regelbundet.

När Bianca Ingrossos senaste årsrapport för bolaget Bibbz AB släpptes i december 2022, förstod vi även att det fortfarande rullar in pengar från satsningen.

Bibbz AB bedriver, enligt uppgifter från Bolagsverket, endast verksamhet inom podcast. Och enligt rapporten har intäkterna sjunkit med 15 procent jämfört med året innan, men ändå landat på 128 000 kronor.

Vi vet inte om Alice och Bianca får in lika stor avkastning från podden, men rimligt vore om Alice – likt Bianca – fick in några slantar under samma period.