Den sociala medieplattformen TikTok växer i raketfart, och det tar bolaget bra betalt för. I alla fall när det kommer till annonsintäkter.
Enligt den amerikanska nyhetssajten Bloomberg har annonspriserna ”ökat avsevärt” jämfört med bara ett år sedan. Nyhetssajten har nämligen tagit del av dokument som avslöjar att det kostar över 2 miljoner dollar, runt 16 miljoner kronor, att få en topp-annons på TikTok under vissa helgdagar. Det är ett annonsformat som alla användare tvingas att se och som sägs ge över 100 miljoner visningar.
Vad som också framgår av dokumenten är att samma annons en vanlig dag kostar runt 1,4 miljoner dollar, cirka 11,6 miljoner kronor. Det priset ska dock öka till 1,8 miljoner dollar under årets Q4. De dagar då plattformen har fler besökare ökar även annonspriserna, så från och med årets fjärde kvartal kommer en annons, under en vanlig dag, kunna gå på över 2 miljoner dollar, alltså nära 17 miljoner kronor.
Trots dessa priser menar plattformen att man ännu inte tjänar så mycket pengar på sin användarbas. Man jämför sig med dagens marknadsbudgetar som främst läggs på videoplattformen Youtube, den budgeten vill TikTok givetvis ta en större bit ifrån inom kort.
Annonsörer har inte riktat sina videobudgetar till TikTok på det sätt de gör för Youtube, men det är bara en tidsfråga, säger Brian Wieser från marknadsföringsbolaget GroupM, till Bloomberg.
Under 2021 räknar TikTok med att sälja annonser för 40 miljarder dollar, 330 miljarder kronor, internationellt.