Nytt EU-beslut: ännu svårare att rikta annonser på Instagram och Facebook

EU-domstolen underkänner Metas upplägg.

Ännu en dag, ännu ett EU-beslut som gör livet svårare för de stora techplattformarna. Ja, så har det nästan känts så här långt under 2023. Nu är det dags igen. EU-domstolen gör livet svårare för Meta.

Domstolen har nu kommit fram till att Meta har brutit mot GDPR när det kommer till hur de har hanterat samtycke kopplat till personaliserade annonser.

Ända sedan GDPR infördes 2018 har Meta på olika sätt försökt runda GDPR och inte be om samtycke för att visa annonser baserade på vad en användare tittar på och gör i Metas tjänster. Istället har Meta byggt in samtycket i de allmänna villkoren. För att få använda Metas olika plattformar så har användare också tvingats gå med på att utsättas för riktade annonser.

Kan leda till dyrare annonsering

Även om det som vanligt finns lite tolkningsutrymme i domslutet så verkar det nu som att EU definitivt sätter stopp för Metas GDPR-duckande. Meta måste nu be om uttalat samtyckte från användare innan de börjar visa riktade annonser. Och ge användare möjlighet att helt säga nej till den här sortens annonser.

Det kommer med andra ord bli ännu svårare att rikta annonser på Metas plattformar. Och göra livet ännu jobbigare för alla som arbetar med digital marknadsföring.

På Influens systersajt Ehandel hittar du en djupare analys av domslutet och vad det kan få för konsekvenser.