Nytt företag ska utveckla talanger för kinesisk liveshopping

Alibaba har tagit lärdom efter skandalerna med “läppstiftskungen”.

Alibabas streamingplattform Taobao har varit föremål för flera skandaler de senaste åren. Många av dem har kretsat kring den så kallade “läpptstiftskungen”, eller Austin Li Jiaqi. Influencern har gjort sig känd för sin liveshopping och de stora försäljningsvolymer som hans streams har genererat. Influencern har varit delaktig i flera kontroverser och efter en kritiserad livestream tappade han en miljon följare över en natt. Efter händelsen hade influencern fortfarande omkring 76 miljoner följare på plattformen Taobao, men skandalen fick Alibaba att inse influencers tveeggade makt.

Företaget vill “sprida ut risken”

Streamingplattformen har blivit en stor nyckelspelare inom liveshopping i Kina och influencers som Austin Li Jiaqi har varit avgörande för plattformens stora intäktsflöde. Under 2021 sålde profilen för nästan 2 miljarder, under en tre veckor lång kampanj inför Singles day. Året därpå medverkade han inte i Alibabas Singles day-kampanj, något som troligen hade en negativ effekt på försäljningen.

Nu verkar företaget nämligen vilja sprida ut risken, och influencers. Nyligen meddelade man att man startat ett helt nytt företag, i syfte att utveckla influencers. De som medverkar kan få betalt, antingen i form av garantilön, eller provision, under sex månader. Under tiden bygger de sin profil och sitt nätverk. 

Projektet syftar inte mot lönsamhet utan snarare att kultivera ett levande ekosystem för kommers, sade en talesperson till sajten Nikkei Asia.