Nytt format för samarbeten mellan kreatörer och företag: ”Ta vara på överflödet”

Liv Sandberg, Managing Director på Tiktok

TikTok satsar allt hårdare på att hjälpa annonsörer att växa via marknadsföring på plattformen. Nu har företaget lanserat ett nytt annonsformat – Spark Ads – för samarbeten mellan varumärken och kreatörer.

Spark Ads är primärt för varumärken och annonsörer, men produkten är också designad för samarbeten mellan varumärken och kreatörer, säger Liv Sandberg, Managing Director på Tiktok, till Influens.

Mer exakt handlar konceptet om att reklam ska spridas på ett organiskt sätt, och på så vis göra annonserna mer pricksäkra och relevanta för mottagaren. TikTok-användare ska till exempel kunna använda reklammaterial till att skapa eget innehåll. En reklamfilms ljud kan alltså återanvändas i nya format, samtidigt som en del av filmen kan sammanfogas i nya videor som TikTok-användare skapar.

Annons:
Annons:

Målet är att användare inte bara ska bli matade med reklam utan också bli inspirerade till att använda materialet till nytt innehåll som de kan tolka på sitt sätt och bygga vidare på det. Något som håller innehållet levande under en längre tid, via organsik delning.

Ett exempel på detta, ur en kreatörs perspektiv, är att när kreatörer kommer överens om ett samarbete med ett varumärke kan de koppla på Spark Ads för att öka räckvidden på inlägget, vilket är fördelaktigt för båda parterna, förklarar Liv Sandberg.

För influencers och kreatörer betyder konceptet att innehållet kommer att kunna spridas bredare och nå ut till nya följare.

Spark Ads kan hjälpa kreatörer att upptäckas av fler människor på plattformen och om varumärken de arbetar med marknadsför sina inlägg – kan det i sin tur bidra till att skapa fler erbjudanden från varumärken, som ser ytterligare sätt att stärka kreatörers inlägg.

Spark Ads lägger alltså till reklaminnehåll i feedet ”för dig” där content från andra TikTok-användare publiceras. På så sätt blir annonserna en del av TikTok-communityn.

Vi uppmuntrar varumärken att ta vara på överflödet av kreativt innehåll och interagera med kreatörerna. Videor på TikTok har stor potential att inspirera till kreativitet och vi tror att Spark Ads är en möjlighet att bygga en långvarig och autentisk relation till Tiktok-communityn, säger Liv Sandberg.