Omsättningen halveras för tidigare Gladiatorn

Mikael Hollsten (Foto: Gustav Keijser)

Långt från de tidigare glansdagarna när bolaget visar röda siffror.

Mikael Hollsten är nog känd för den större allmänheten genom karaktären Prime i Galadiatorerna och på senare tid en av tränarna i TV4-programmet Biggest Loser. Men innan dess hade han byggt ett varumärke inom träningsvärlden med start redan 2010. Då började det med en blogg vid namn Aldrig vila vilket blev ett livstilsbolag som heter Restless Industries AB. Där säljer han kosttillskott, träningskläder och tillbehör. På senare tid har han också erbjudit en digital PT-tjänst.

I den senaste rapporten, som gäller ett brutet räkenskapsår från juli -21 till juni -22, redovisar bolaget en omsättning på 1,6 miljoner kronor vilket är en halvering från föregående år då den var 3,2 miljoner kronor. Ser man längre tillbaka så är det den lägsta omsättningen sedan verksamheten drog igång i bolaget 2015, vilket var samma år som Mikael klev in som tränare i Biggest Loser. 2016 gick det som bäst med en omsättning på över 12 miljoner och en vinst på 1,2 miljoner kronor.

Efter sex säsonger som tränare i programmet, mellan 2015 och 2020, är han inte längre en del av produktionen när det nu återupptas efter ett års uppehåll för pandemin. I årsredovisningens verksamhetsberättelse nämns just pandemin som en orsak till de låga siffrorna.

Företaget har drabbats av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter som en direkt följd av virusutbrottet covid-19 och kriget i Ukraina. Dess inverkan på det rådande ekonomiska läget i både Sverige och omvärlden har medfört en snabbt växande inflation och en oförutsägbarhet i både inköpspriser och försäljningsmönster.

Även om man lyckats hålla ner sina kostnader ser bolaget ett negativt rörelseresultat där de backar med 238 tusen kronor, jämfört med året innan då de gjorde ett positivt resultat på 357 tusen.

I bolaget sitter också Mikaels fru Emelie Hollsten som även har sitt egna, och nystartade, företag Her Company AB som man kan läsa om i den artikel influens.se skrev om Influencers och techbolag.