Så går det för influencers techbolag – de drar in mest

Emelie Hollsten, Danjal Kanani, Henrietta Fromholtz Michaela Forni och Hanna Öberg

Tufft att få snabb lönsamhet i de digitala lösningarna.

En stor del av att vara influencer går ut på att skapa marknadsföring åt andra varumärken i sina egna kanaler. Men under de senaste åren har det blivit allt mer populärt att influencers använder sitt eget namn och varumärke till att sälja sina egna produkter. Många satsar på mode och skönhetsprodukter såsom Djerf Avenue av Matilda Djerf eller Caia Cosmetics från Bianca Ingrosso.

Men det har även blivit allt mer populärt att faktiskt satsa på att ta fram egna produkter i tech-segmentet. Det handlar oftast om appar av olika slag. I den här artikeln tar Influens.se en titt på några av de bolag som startats av, eller frontas av, influencers.


Först ut har vi Baby Journey AB som startats av Michaela Forni och hennes man Damon Foroozesh, medgrundare av Cure Media, samt brodern Timothy Forni. Michaela är svår att sätta en titel på eftersom hon har haft så många bollar i luften fån att ha jobbat som moderedaktör på Nöjesguiden, som chefredaktör på Devote.se där hon senare blev vice vd, givit ut ett par böcker, drivit en podd och investerat i olika bolag.

Navet i techbolaget är Baby Journey-appen som är en app där man kan följa utveckligen av sin, eller sin partners, graviditet. Genom appen får man också tillgång till flertalet poddar inom ämnet.

Baby Journey AB, 2021:

Omsättning: 6,8 miljoner kronor
Röreslseresultat:  2,2 miljoner kronor


En influencer som alltid hamnar högt på listorna över flest följare på Instagram i Sverige är fitnessprofilen Hanna Öberg, inte att missta för skidskytten med samma namn. Med hjälp av sin stora följarskara har hon etablerat sin träningsapp Own U, som också börjat sälja träningskläder under 2022. Appen bygger på en prenumerationstjänst i grunden och startades av Hanna tillsammans med Alexander Nordström. Den ingår i bolaget Oberg Fitness AB som startades 2018.

Oberg Fitness AB, 2021:

Omsättning: 22,1 miljoner kronor
Rörelseresultat: 1,8 miljoner kronor


En som gått en liten annan väg är influencern Henrietta Fromholz som var med och grundade Off Script tillsammans med Pontus Karlsson och Gus Fune. På Off Script kan influencers designa sina egna onlinebutiker och välja de varor som de står för från varumärkenas hela utbud. Influencers kan dessutom ladda upp recensioner och hauls i form av foto eller video. Så den som går in för att handla får “sin” influencers kurerade utbud.
Nu jobbar man på att lansera produkten stort i USA, men då utan Henrietta som inte kommer vara operativt involverad, men fortfarande ägare.

Off Script AB, 2021:

Omsättning: 120 tusen kronor
Rörelseresultat: -2,7 miljoner kronor


Her Company AB är en nystartad techsatsning, som likt Baby Journey riktar sig till gravida fast med en mer medicinsk- och vårdkopplad inriktning och ägs av Emelie Hollsten. Emelie började som träningsbloggare och blev känd som fitnessprofil. Men när hon blev mamma för några år sedan riktades Emelies fokus även mot andra områden, och sedan dess innehåller hennes kanaler även content i form av tips, råd och information om graviditet, barn och mammarollen.  År 2018 startade hon sitt första mamma-projekt, företaget Restless Mama, som säljer gravid- och amningskläder.

2021 startade hon ett nytt företag som huserar vårdappen Ella som har som syfte att att förebygga och behandla besvär som drabbar 90 procent av alla som genomgår en graviditet. Eftersom det startades strax innan sommaren 2021 så har de endast redovisat siffror som täcker 7 månader.

Her Company AB, 2021-05-20 – 2021-12-31

Omsättning: 2 miljoner kronor
Rörelseresultat: -988 tusen kronor.


Ett techbolag som kom till under 2021 är Influencer Panel. Som startades av Danjal Kanani som tog in Joakim och Jonna Lundell. Än så länge har vi inte sett några siffror eftersom de kom igång i september 2021. Men det har inte saknats nyheter runt bolaget. För ett år sen gjorde det nystartade företaget ett omvänt förvärv och skulle på så sätt ta sig in på börsen. Bolaget som köpte upp dem var Newton Nordic som ganska omgående fick problem och blev utestängda från börsen. I efterspelet till detta drog man igång ett stort sparpaket inom Newton Nordic och allt verkade vara på rätt väg. Men för en par veckor sedan kom nyheten att Newton Nordic får nya ägare och Danjal lämnar rollen som vd, samt hela styrelsen byts ut. Då framgick det också att köpet av Influencer Panel avbröts, något som sedan tidigare sagts varit klart.

Men det som är klart är att Influencer Panel återigen står på egna ben och ska leverera det de startade med i september 2021, att fungera som en marknadsplats för annonsörer och influencers. Några officiella siffror har inte landat än då deras räkenskapsår slutade i september.