Valde att öppna egen agentur: “Prioriterar transparens”

Märta Wänelöf och Malin Janssson

Från noll till elva på fyra månader. 

Märta Wänelöf och Malin Janssson jobbade ihop inom influencer marketing-branschen när drömmen om att starta eget föddes. De såg ett värde i sina olika personligheter och kompetenser och hur de kunde komplettera varandra. Strax innan sommaren 2023 dök möjligheten upp – och de tog den och grundade Boffo agency.

Vår entreprenörsanda och vilja att starta eget företag har alltid varit en drivkraft i sig, säger Malin Jansson, medgrundare Boffo agency, till Influens.

De båda grundarna startade från noll och med sommaren runt hörnet förväntade de sig en långsam start, men redan fyra månader senare har agenturen redan elva influencers och sex fotografer i sin portfolio.

Full insyn i alla avtal

Boffo agency strävar efter att representera profiler som når ut till olika segment som har olika stilar och inriktningar. De har också bestämt sig för att vara helt transparenta mot sina influencers när det gäller avtal och ersättning. 

Vi är en specialiserad agentur som ger individanpassat stöd åt influencers, där vi prioriterar transparens i avtal och avgifter. Det är viktigt för oss att de vi representerar har full insyn i alla avtal som tecknas med kund och vilken ersättning våra profiler respektive vårt företag får, säger Malin Jansson.

Fokus på agentuppdraget

När många agenturer breddar sin affärsmodell och även verkar som eventarrangörer och byråer, har Boffo agency valt en helt annan väg. De två grundarna menar att de inte vill riskera att företagets tjänster blir splittrade, därför fokuserar de enbart på att vara just agenter. 

Det skapar utrymme för en hög grad av stöd och support vilket leder till en nära relation med de vi samarbetar med. Vi har full fokus på de vi representerar och gör löpande återkopplingar via en plattform som vi har utvecklat, säger Malin Jansson.

Förutom influencers representerar agenturen också flertalet professionella fotografer.

Vi vet att det är svårt för både kunder/varumärken och influencers att snabbt hitta och boka lämpliga fotografer. Det resulterade i att Boffo även är agent för ett gäng skickliga och kreativa fotografer. Det ska bli mycket spännande att se hur den delen av Boffo utvecklas, säger Märta Wänelöf, medgrundare till Boffo agency.