Perfect Day Media snuddar vid 90 miljoner: ”Podcast kommer att fortsätta växa”

Amanda Schulman och Hannah Widell, Head of Perfect Day (Foto: Press/ Susanne Kindt)

Moderbolaget fyller på med 2,6 miljoner.

Under den sensate tiden har flera stora poddtitlar klivit över till poddbolaget Perfect Day Media, som grundats av Hannah Widell och Amanda Schulman. Vi har bland annat sett etablerade titlar som ”Det skaver” och ”Raseriet” signas av företaget.

LÄS ÄVEN: Liveformat blir en del av Perfect Day Medias kärna: ”Poddare är dagens rockstjärnor”

Sett till fjolåret var det också ett framgångsrikt år på många sätt, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. När siffrorna i bolagets senaste årsrapport summeras landar nämligen tillväxten på 23 procent. Omsättningen uppgick därmed till 87,7 miljoner kronor under 2022. Det skriver Breakit.

Rörelseresultatet, som sedan tidigare låg på förlust, sjönk dock ännu lägre. Den gick från -2,4 miljoner kronor 2021, till -11,8 miljoner kronor i fjol. Årets resultat ökar dock med 50 procent och landar på -16,6 miljoner kronor.

Moderbolaget Pophouse Entertainment Group, som förvärvade Perfect Day Media 2021, har under perioden även lagt in mer pengar, genom aktieägartillskott på 2,6 miljoner.

I rapporten skriver bolaget också att ”effekterna av de senaste årens omvärldssituation har börjat utkristalliseras” under det första kvartalet 2023. Något som man märker av på annonsmarknaden.

Bolaget noterar en generell försiktighet på annonsmarknaden men har stor tillförsikt till att marknaden återhämtar sig relativt snabbt och att podcast kommer att fortsätta växa under 2023.