Liveformat blir en del av Perfect Day Medias kärna: ”Poddare är dagens rockstjärnor”

FV: Felix Grahn, Ömer Toll, Karolina Lindqvist, Emil Persson och Josefine Prihm

”Är ännu bara i sin linda”.

Perfect Day Media storsatsar på liveshower. Nu meddelar podcastbolaget att man under 2023 ska arrangera minst sex ”livepoddar” tillsammans med ett urval titlar från Perfect Day Medias nätverk.

Det går inte att blunda för det faktum att poddare är dagens rockstjärnor. Det visar sig inte minst på deras stora lyssnarskaror och hur starka relationer de lyckas skapa till sina fans. Därför känns det naturligt att utveckla liveformatet till ett av våra kärnerbjudanden och erbjuda lyssnarna liveupplevelser utöver det vanliga. Det känns oerhört spännande och vi ser fram emot att se vad våra begåvade profiler kommer att bjuda på, säger Ömer Toll, Head of Operations på Perfect Day, i ett pressmeddelande.

Showerna ska genomföras på Nya Cirkus i Stockholm, och den första som ställer sig på scenen är Fördomspodden med Emil Persson – en av Sveriges största intervjupoddar med över 75 000 lyssnare per vecka.

Andra som planerar ett framträdande är Billgren & Wood, som drivs av Elsa Billgren och Sofia Wood, samt Hanna “Hanapee” Persson och Linnea “Nea” Holm.

Kan livekonceptet ”vattnas ur”?

Vi tycker alltid att det finns utrymme för unika liveupplevelser och ser man till vårt nätverk av kreatörer och poddare så skiljer de sig i många fall väldigt mycket åt, både i kontext och publik. Alla akter vi har planerat för under året har olika typer av fans och sitt eget sätt att göra livepodd på. Därför är vi övertygade om att besökarna kommer att ha känslan av att ha upplevt något speciellt på vägen hem från de shower vi har planerat under året, säger Ömer Toll till Influens.se.

Hur viktigt är det att satsa på liveshow, för dem som vill lyckas med sin podcast?

Att som poddare få möjlighet att erbjuda sin publik fysiska upplevelser som en motvikt mot den digitala relationen som redan finns, är självklart något som både stärker relationen och som ger möjlighet till värdefulla stunder och upplevelser. Det är inte nödvändigtvis något som måste ingå för att man ska lyckas driva en podcast, men något vi tror bara är i sin linda och som vi kommer se väldigt mycket mer av framöver.

I sin portfölj har Perfect Day Media några av Sveriges största och mest populära titlar som Det Skaver, Alex & Sigge, Ursäkta, When we were kings och Fredagspodden.

Bolaget grundades 2011 av systrarna Hannah Lindh Widell och Amanda Schulman, och 2021 köptes företaget upp av Pophouse Entertainment Group. I koncernen ingår Cirkus Venues.

Vi tittar hela tiden på hur vi kan utvecklas och erbjuda vår publik nya spännande upplevelser. Den här kavalkaden av livepoddar där Sveriges hetaste profiler medverkar känns fantastiskt kul, jag är trygg med att scenen i sig är optimal för just denna genre och innehåll likt detta är helt rätt i tiden, säger Josefine Prihm, programchef på Cirkus.