Threads slog rekord – sedan svalnade intresset: ”Nyhetens behag”

Instagram lockar användare till “X-dödaren”, men X lever än.

Metas nya plattform Threads, som redan innan lansering spåddes bli spiken i kistan för X (tidigare Twitter), lanserades i juli 2023. På bara en timme hade plattformen 1 miljon användare och efter 2 dagar var siffran 70 miljoner. 

Siffror från januari 2024 visar att plattformen nu har över 160 miljoner användare, men intresset har svalnat, åtminstone utanför EU. Det tog plattformen mindre än fem dagar att nå 100 miljoner användare men det skulle ta 175 dagar att locka till sig de övriga 60 miljonerna. Den senaste piken i statistiken är lanseringen i EU i december.

Har inte lyckats konkurrera ut X

Baserat på data från augusti har aktiviteten på plattformen minskat över tid. Bara lite över 10 miljoner användare är aktiva dagligen, vilket är 79 procent färre än då det var som flest. Användarna tillbringar också allt mindre tid på appen. I juli var snittet 21 minuter per dag, nu är det inte mer än 3 minuter. Samtidigt har X 200 miljoner dagliga aktiva användare som tillbringar i genomsnitt 31 minuter per dag på plattformen.

Threads i Sverige

Siffrorna betyder inte att användarna övergivit Threads, enligt Meta är 100 miljoner användare fortfarande aktiva varje månad. Specifikt för Sverige finns det ingen tillgänglig statistik men Medieakademin har gjort ett försök, genom att utgå från den “rålista” på cirka 14 000 inflytelserika svenska Instagram-konton, alltså samma lista som är basen för Maktbarometern.

Enligt den kartläggning som gjorts är det cirka 15 procent av Instagram-kontona i listan som aktiverat Threads sedan den 15 december, alltså när appen blev tillgänglig i Sverige. Av dem är det 70 procent som har skrivit en tråd. Hur många som fortsatt vara aktiva efter att de skapat kontot eller skrivit sin första tråd är enligt Medieakademin svårt att veta, men av de som skrivit en tråd har 4 av 10 även skrivit en under 2024. Statistiken som Medieakademin tagit fram ska kanske ändå tas med en nypa salt. I ett inlägg på Instagram skriver de nämligen såhär:

Threads är nytt och Meta tillhandahåller inte öppna API:er. Vi har efter bästa förmåga försökt kvalitetssäkra all data, men det är inte omöjligt att det slunkit in fel.

Hampus Brynolf från Medieakademin, som är den som tagit fram statistiken, säger till Breakit att tillväxten är bättre i Sverige än i andra länder. Han menar att plattformen peakade snabbt i USA för att sedan dala.

Jag ser inte riktigt det här, vi hade lite nyhetens behag där i början och alla är inte fortsatt aktiva, men det är inte ett sådant riktigt strömhopp som jag tyckte mig se i USA faktiskt.