ProAd förvärvar annonsbolag och plockar in Apollonia San Contreras – ”nya perspektiv”

Apollonia San Contreras och Magnus Noord

ProAd, influencer marketing-byrån som dominerar inom segementen gaming samt matlagning och bakning, förvärvar Stockholmsbaserade annonsföretaget Yield Optimisers. Det skriver Di.

Under 2018 bestämde vi oss för att utveckla den programmatiska affären. Till en början använde vi Yields tjänst på konsultbasis, men efter ett bra samarbete bestämde vi oss för att gå samman, säger Magnus Noord, vd på ProAd.

Vad affären gick på har inte avslöjats men köpeskillingen kommer att betalas med aktier i ProAd. Mårten Persson och Michael Wictor, som grundade ProAd år 2016, förblir bolagets största ägare med ett innehav på 60 procent. Det nyförvärvade bolaget Yields grundare och vd Rickard Nordberg kommer att äga 40 procent och kliver därmed in i ProAds styrelse.

I samband med förvärvet utökas styrelsen med ännu en branschprofil i form av Apollonia San Contreras, som har listas av Resumé som en av “100 talanger under 30” samt av Veckans Affärer som en av “Sveriges 1010 topptalanger”. Hon har varit marknadschef på Hövding och Cdon och har hanterat PR-frågor på Endbright. Idag driver Apollonia en karriärpodd med kollegan Afrodite Dastory samt roddar styrelseuppdrag och ett kvinnligt nätverk samtidigt som hon är ute och föreläser om influencer marketing.

RELATERAT: Hon är i frontlinjen av influencer marketing: “Branschen är fortfarande omogen”

Vi behöver tillföra ett nytt tänk till bolaget. Apollonia San Contreras bidrar med sitt nätverk såväl som nya perspektiv. Hon är också yngre, vilket är viktigt inom den branschen vi är aktuella i, säger Magnus Noord.

Magnus berättar att fjolåret varit starkt och att man redan nu kan meddela, trots att siffrorna ännu inte är helt klara, att omsättningen steg med 54 procent under 2021 och landade på 50 miljoner kronor. Och under 2022 siktar bolaget på en tillväxt på runt 70 procent.

Vi hade en budget på 50 miljoner i fjol, vilket vi klarade. Inför i år har vi en budget på 75 miljoner kronor. Men enligt nuvarande läge taktar vi 90 miljoner kronor, säger Magnus Noord.

Målet är att inom fem år krossa 250 miljoner kronor.

Malmöbaserade ProAd står bakom profiler som bland andra Filip Poon, Fanny Josefine, Camilla Hamid, Zeina Mourtada, Annie Fuchsia och Chris Whippit.