Proad ökar och ser ut att vända till vinst: “Vår strategi har varit helt rätt”

Magnus Noord, Proad (Bild: Skärmdump Proad.se / Press)

Kostsamma satsningar gav utdelning i längden.

När siffrorna för 2022 presenterades förklarade influencer marketing-byrån att man på grund av flera olika satsningar fått kortsiktigt negativa resultat. Satsningarna skulle, påstod man, däremot leda till långsiktigt högre omsättning och och starkare resultat. När preliminära siffror för år 2023 presenteras verkar byrån få rätt.

Bolaget ökade sin omsättning från cirka 56 miljoner kronor till 62 miljoner kronor. Samtidigt ser bolaget ut att ha kunnat vända en förlust på 5 miljoner kronor 2022, till en vinst på omkring 1,5 miljoner.

Vi ser nu med facit i hand att vår strategi har varit helt rätt, även om det kortsiktigt inneburit en viss påverkan på vårt resultat, säger Magnus Noord, vd på Proad enligt Breakit.

För 2024 budgeterar Proad för att göra en vinst på 5 miljoner kronor. Magnus Noord tror att det är det personliga mötet och långsiktiga relationer som kommer att vara en del av bolagets framtida framgång.

Det är något som vi ser att många aktörer i branschen vänder sig bort från och istället väljer att satsa på automatiserade processer. För oss är det dock tydligt att den personliga interaktionen och ett nära samarbete är viktigare idag än någonsin.