Reklammärkning i sociala medier – ska uppfattas vid en snabb scrollning

Betalda inlägg kan bryta mot lagen, trots märkning. 

Återigen är reklammärkning i sociala medier ett hett ämne. I en ny dom mot en influencer och hennes företag blev det tydligt att Instagrams funktion “I betalt samarbete med” inte är tillräcklig. Anledningen är att texten som är kopplad till funktionen tenderar att falla bort.

Flera stora profiler har lyssnat på domen och valt att anpassa sig, genom att lägga till en reklammärkning i texten till sina inlägg, eller en egen märkning skriven direkt i videon. Men frågan är om det räcker? Svaret är att det beror på. Det går inte att utforma märkningen hur som helst. 

Ska kunna uppfattas redan vid en snabb scrollning

Influens frågade Konsumentverket vad som egentligen är tillräckligt tydligt. Om det finns en märkning, men den råkar döljas under kontonamnet, eller om texten som berättar att det är reklam är svårläst för mottagaren, spelar det någon roll om den finns där då? Det enkla svaret är nej.

Det ställs höga krav på reklamidentifiering i sociala medier och det krävs i regel att mottagaren förstår att ett reklaminlägg är just reklam redan vid en flyktig kontakt med inlägget. En reklammarkering behöver alltså, generellt sett, vara så pass tydlig att den uppfattas av mottagaren redan vid en snabb scrollning. Textstorlek, färgsättning och placering har betydelse för om markeringen har en tillräckligt framträdande utformning, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket, till Influens.

Det gäller alltså att se till att texten som tillhör inlägget är synligt oavsett var och hur inlägget delas vidare. Texten får inte heller döljas av andra element, till exempel kontots namn, vilket den riskerar att göra om du placerar den för högt upp i en Instagram-story. Att göra texten väldigt liten, eller att använda färger som gör att den smälter in i bakgrunden är inte heller tillåtet, eftersom den då går att missa och inte är tillräckligt tydlig. 

Den 14 november håller Reklamombudsmannen ett frukostseminarium om influencer marketing med anledning av domen.