Reklamsamarbeten är inte ett måste – Tiktok avsätter 2,8 miljoner till kreatörer

Som influencer tjänar man oftast pengar på marknadsföringssamarbeten. Det kan handla om allt från att visa eller berätta om en tjänst eller produkt, till att man får ta fram eller designa något eget för ett varumärke som man sen kan sätta sitt namn på. Men det finns andra sätt att dra in pengar på, om man har en stor följarbas.

En del plattformar, som till exempel Tiktok och Youtube, belönar sina kreatörer för till exempel höga tittarsiffror, via olika system och program på plattformarna.

På Tiktok kan skapare till exempel ta del av ett så kallat ”Creator Fund”-program, som skapades för att plattformens community ska kunna ”förvandla sin kreativitet till en karriär”. Men vad krävs för att en kreatör ska kunna börja tjäna pengar?

För att kunna kvalificera sig behöver en Tiktok-användare ha minst 10 000 följare och fått minst 100 000 visningar på sina videor under de senaste 30 dagarna. Man ska även ha fyllt 18 år och man ska vara bosatt i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien eller Italien. Kravet är också att kreatörens profil ska följa TikTok-communityts riktlinjer och användarvillkor.

Enligt Tiktok finns det inget maxtak för hur mycket en influencer kan tjäna genom Creator Fund-programmet, men företaget har avsatt cirka 2,8 miljoner kronor – fördelat på tre år – som ersättningarna ska plockas från. Vad som händer om pengarna tar slut innan tre år har gått, har företaget inte meddelat.

The sky is the limit! skriver Tiktok på sin sajt.

Andra sätt som kan generera intäkter via plattformen är genom dricks eller virtuella gåvor, men där är ribban satt högre. För att kunna aktivera dricks eller gåvor kräver Tiktok att skaparen har minst 100 000 följare, eller 1000 följare under livesändning.

Flera Tiktok-kreatörer har berättat att de endast tjänar ett par öre för varje tusen visningar som deras videor får, och det är inte helt transparent hur Tiktok bestämmer utbetalningarna, skriver Resumé.

Utbetalningarna baseras på ett antal ”olika faktorer såsom engagemang, äkthet, och hur väl kreatörerna följer Tiktoks riktlinjer”.

I Tiktoks värld krävs en stor följarbas för att kunna ta del av de olika programmen, men varumärken och företag som väljer att samarbeta med en skapare är det mer gynnsamt att välja en micro-profil. Det berättar Zachary Friedman, grundare av skivbolaget Homemade Projects, för Business Insider.

Priset för en stor profil är extremt högt. Algoritmen är svår att förutse och i stället för att betala en stor kreatör höga arvoden för en video, kan man betala en micro-influencer 200 dollar och ändå få 100 miljoner visningar. Därför är det bättre att kasta ut ett stort nät, säger han.