Så fördelas intäkterna inom influencer marketing – de tar den största delen

Nya siffror visar hur annonsörerna väljer att investera. 

Nya siffror från IRM (institutet för reklam- och mediestatistik) som har tagits fram på uppdrag av IAB Sverige, visar hur annonsörerna väljer att investera i influencer marketing. Siffrorna gäller “influencer sponsorship”, alltså intäkter som är kopplade till att en influencer skriver om, eller använder, en annonsörs produkter i ett inlägg på influencerns plattformar.

Enligt siffrorna, som baseras på år 2022, är det influencers med upp till 100 000 följare som tar den största delen, 56 procent, av intäkterna. 

Vi kan konstatera att det är små- och medelstora influencers som tar den största delen av investeringarna, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Video det viktigaste formatet

De nya siffrorna visar också att Instagram är den plattform som annonsörerna väljer att investera mest i, plattformen står för 61 procent av intäkterna. Tiktok står för 21 procent och Youtube för 14 procent. Framför allt är det videoformatet som prioriteras, med 70 procent av intäkterna, jämfört med 29 procent för bild. 

Att video har visat sig vara ett starkt format för influencer marketing kanske inte kommer som en överraskning men undersökningen visar att video är det absolut viktigaste formatet för influencer marketing, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige

En fullständig rapport väntas komma under det första kvartalet 2024.