Så går det för Chloé Shuterman – bolag för bolag

Chloé Schuterman (Foto: Cloeys.se)

”Började uppskatta influencerbranschen för första gången”.

Influencern Chloé Schuterman driver idag fyra bolag. I modeväg har hon, tillsammans med bland annat med sin mor, den Stockholmsbaserade multi-brand butiken Nathalie Schuterman, och själv driver hon två egna e-handelsvarumärken: Culotte och Cloeys. Vid sidan av dem jobbar hon som nämnt även som influencer, med stora kanaler på Instagram, Youtube och Tiktok.

Nu ska vi kika på hur det går för de fyra aktiebolagen:

Nathalie Schuterman AB

Butiken grundades för över 20 år sedan av den svenska modeikonen, tillika Chloés mor, Nathalie Schuterman. Enligt uppgifter från Bolagsverket sitter Chloé Schuterman som styrelseledamot i bolaget.

Räkenskapsåret är brutet och slutar den sista juni 2022. Enligt den senaste rapporten har omsättningen sjunkit med 14 procent och landar på 24 miljoner kronor. Rörelseresultatet har dock haft en positiv utveckling, och vänt från förlust till vinst. Det gick från cirka -73 300 kronor till 2,4 miljoner.

Bolaget har under året påverkats negativt omsättningsmässigt på grund av den pågående omvärldskrisen. Som åtgärd har bolaget initierat kontroller av kostnader och fokuserat arbetet för att öka bolagets marginaler genom det egna varumärket i dotterbolaget Nathalie Shuterman the brand AB. Dessa åtgärder har lett till ett högre positivt resultat och bättre soliditet, skriver företaget i rapporten.

Chloé Schuterman AB

Bolaget grundades 2015 och hanterar Chloés influencerverksamhet. Under det senaste räkenskapsåret 2022 har omsättningen ökat med blygsamma 1,3 procent till runt 861 000 kronor. Rörelseresultatet har följt kurvan och ökat med knappt en procent, till 399 000 kronor.

I rapporten skriver Chloé:

Företaget har under året köpt aktieandelar i två aktiebolag: Cloeys AB samt Culotte AB, deras båda verksamhetsområden avser produktion och försäljning av damkläder. Bolaget har fortsatt god omsättning i verksamheten gällande marknadsföringssamarbeten.

Cloeys AB

E-handelsföretaget Cloeys registrerades i maj 2022, och har därför i nuläget ingen rapport att redovisa. Varumärket är Chloés första helt egna modesatsning, som hon tog sig an efter en examen från högskolan för konst och design Parsons Paris.

Utanför min skoltid jobbade jag med mina sociala medier. Då började jag känna mig genuint taggad och började uppskatta influencerbranschen för första gången. Jag satte mig ner och pratade med min mamma om vad jag skulle kunna göra med min karriär. Och då föddes idén om att förstärka Nathalie Schuterman-plattformen, genom att skapa en koppling till målgruppen som jag hade en nära anknytning till, skriver Chloé på Cloeys.se.

Chloé fick därför ett 10 kvadratmeter stort kontor ovanför Nathalie Schuterman-butiken, där hon idag får jobba på sina kollektioner tillsammans med ett team. Idag säljs varumärket alltså inne hos Nathalie Schuterman, men också via en egen e-handel.

Enligt en nyligen genomförd undersökning av Resumé, äger Chloé Schuterman 33,3 procent av Cloeys AB.

Uppdatering: Så gick det för Cloeys AB under 2022

Culotte AB

Culotte blev registrerat i juni 2022, och har därför inte heller någon årsrapport att titta på ännu. Företaget tar fram ”underkläder och baskläder” som ska vara bekväma. Plaggen säljs via den egna e-handelsbutiken Culotteclub.com, som också lägger stort fokus på communitykänslan bland sina kunder.

Idén kom till under en högskoleuppsats där vi diskuterade de intima plaggmaterialens effekt på kvinnors hälsa. Ett ämne som blev starten på ett samtal mellan grundarna Chloé Schuterman och Hedda Kleberg Schweitz, om hur komfort och sexighet för närvarande inte går hand i hand i den befintliga branschen. Därför startades Culotte, skriver de på sin sajt.

Vill du läsa om fler influencerbolag? Här hittar du rapporterna