Så gick det för Lucas Simonsson – backar med över en miljon

Influencern Lucas Simonsson är en humorprofil på sociala medier samt en del av den kända influencertrion JLC. De tre musketörerna är Jonas Fagerström, Lucas och Carl Déman. De driver den framgångsrika podden ”Mellan himmel och jord”, Youtube-kanalen ”JLC” med över 700 000 prenumeranter och nyligen lanserade de även en egen alkoholdryck ”Joluca” som numera går att hitta på Systembolaget.

RELATERAT: JLC släpper nytt varumärke – ska sälja på systembolaget: ”Vi har vunnit”

Trion har även skådespelat i serien ”Pappas pojkar” där de haft tre av de ledande rollerna. Serien sänds på Discovery+ och har hittills fått två säsonger. Men som egen profil har Lucas Simonsson över 860 000 följare på Instagram, och har därmed flest följare av JLC-trion. På sin kanal delar han främst humoristiska klipp och influencer-samarbeten.

Nu har siffrorna för Lucas egna bolag landat hos Bolagsverket. Rapporten visar att intäkterna i företaget har sjunkit med cirka 20 procent under 2021, jämfört med året innan, och landat på nära 5,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet har samtidigt dalat med 30 procent, från 4,9 miljoner kronor till drygt 3,4 miljoner.

I årsredovisningen förklarar man endast att bolagets verksamhet går främst ut på marknadsföring på Instagram, Youtube, Facebook och Snapchat. Men att Lucas även medverkar i reklamsammanhang och uppträder offentligt. Man har däremot inte förklarat varför siffrorna ser ut som de gör. Influens.se söker Lucas Simonsson för kommentar.