Iza och Elle Cryssanthander är enäggstvillingarna som gör succé på Tiktok. Duon har Sveriges största TikTok-konto med nära 6 miljoner följare, på Youtube driver de även en kanal där de har över 725 000 prenumeranter och på Instagram närmar de sig en miljon följare.
Förutom kommersiella samarbeten i sociala kanaler driver Iza och Elle även en e-handelsbutik där de säljer merch i form av kläder, smycken och affischer.
Namnet ”Creative Social Club” var lätt att komma på, eftersom Iza och Elle alltid varit väldigt kreativa och sociala, och nu kan de dela detta med alla sina ”vänner över hela världen” i en klubb gjord för deras följare, förklarar de på sin sajt.
Så hur går det för Creative Social Club AB, där tvillingarnas mamma Stina Cryssanthander sitter som vd då Iza och Elle inte är myndiga ännu? Vi kikar på den senaste årsredovisningen som finns tillgänglig hos bolagsverket. Viktigt att tillägga är att bolaget, som både sköter duons influencersamarbeten och e-handel, har ett brutet räkenskapsår som slutar sista juni 2020.
Enligt rapporten har omsättningen nästan halverats jämfört med föregående räkenskapsår. Något som ska ha orsakats av pandemin. Mer exakt har intäkterna minskat med 43 procent, och landat på 572 000 kronor. Rörelseresultatet har dock förbättrats, från tidigare minus 195 000 kronor till minus 42 000 kronor.
Vi har särskilt beaktat hur effekterna av Covid-19-utbrottet påverkat bolaget under räkenskapsåret. I denna bedömning har vi kommit fram till att bolaget är påverkat, vilket återspeglas i den finansiella rapporteringen. Framförallt gäller påverkan minskad försäljning av merchandise, men även att bolagets enda anställda varit sjukskrivna under längre tid, skriver man i rapporten.