Så gick kedjan om konkurrenterna – på Tiktok: ”Vi vågar skjuta smalt”

Olivia Cowzer och Matthias Glöckler, Lidl.

Fick nästan 16 000 följare på en månad.

Det tog mindre än en vecka för Lidl att gå om alla de andra svenska dagligvarukedjorna på Tiktok. Kontot, som startades för drygt en månad sedan, har lockat till sig 15 700 följare. Klippet där Lidl delar ut gratis bretzels i Stockholm har över en halv miljon visningar och idén kom direkt från följarna i kommentarsfältet.

Även om kedjans konto är nytt har Lidl-relaterat innehåll sedan länge funnits på TikTok.

Vi har funnits på plattformen länge, utan att vi som företag har varit där. Det har funnits ett starkt Lidl-community med personer som gör stora Lidl-hauls, som har väntat på att vi ska vara där, säger Matthias Glöckler, chef för sociala medier och digital marketing på Lidl.

”Alla behöver inte tycka det är kul”

Lidl har även blivit populära på Instagram och även om humorn har en stor plats på båda plattformarna, har kedjan anpassat sitt innehåll efter de olika kanalerna.

Det vi gör på Instagram och Tiktok är två helt olika världar. Vi vågar skjuta smalt för att gå brett. Alla behöver inte tycka det är kul och alla behöver inte fatta, men så länge det tilltalar vår tilltänkta målgrupp kommer det att flyga, säger Matthias Glöckler.

I många av inläggen är det relationen mellan Matthias Glöckler som chef och Olivia Cowzer som social media manager som står i fokus. Att innehållet engagerar beror bland annat på att de vågar bjuda på sig själv, tror Matthias Glöckler.

Tiktok är ju en plattform där man ska vara personlig och därför valde vi det här konceptet. Men vi testar fortfarande innehåll. Plattformen ändrar sig hela tiden, så vi får följa med och kolla vad som händer – och fortsätta att göra det ännu bättre. Vi vill skapa innehåll som ger lite fniss, säger Olivia Cowzer, social media manager på Lidl.

För Instagram och Tiktok har Lidl även ett samarbete med contentbyrån Otw.