Så har de gjort viral städsuccé på TikTok – med hjälp av UGC-kreatörer

Anna Ullman Fjeld, medgrundare av Hey agency och Yugou.

Samarbetet med UGC-kreatörer handlar inte om att vara kostnadseffektiv.

Hey agency är en distributör som jobbar med varumärken inom kategorierna skönhet, hälsa och städprodukter. De kallar sig själv för en “one-stop-shop” för partners som vill in på den skandinaviska marknaden. Förutom distribution erbjuder företaget även tjänster inom försäljning, lager och logistik, strategisk pr och kommunikation. 

Nu har företaget även lanserat sitt eget varumärke med städprodukter – och gjort succé på Tiktok.

“Succéreceptet”

Det egna varumärket Yugou började för några veckor sedan att säljas runt om i Europa via Normals butiker och via Lykos e-handel. Under året är planen att även nå ut till Mellanönstern, Australien, Storbritannien och Baltikum.

Marknadsföringen har man gjort enligt distributörens så kallade “succérecept”, det vill säga nästan uteslutande genom influencer marketing, UGC-kreatörer och sociala medier.

Det enorma genomslag vi fått på så kort tid med slutsålda produkter på nolltid är ett bevis på styrkan i opolerat content som fångar in tittaren och engagerar, säger Anna Ullman Fjeld, medgrundade av Hey agency och Yugou till Influens.

Att trenda på Tiktok kräver både förståelse för plattformen, målgruppen och vilken typ av innehåll som engagerar mottagaren. Men det skadar inte med riktigt bra timing – och en sociala medie-vänlig produkt. 

Städning och ”home care som en förlängning av self care” har trendat ett tag i sociala medier, så vi har definitivt legat rätt i timing med lanseringen. Men sedan så är vår mest populära produkt ”Get out foaming drain cleaner” också extremt sociala medie-vänlig då sättet skummet tar med sig en massa smuts ut ur avloppen på, är en perfekt blandning av kittlande äckligt och samtidigt tillfredsställande att titta på.

Kombinerar influencers och UGC-kreatörer

Företaget har valt att kombinera klassisk influencer marketing med UGC-kreatörer, för att få spridning men också för att skapa innehåll som de kan använda i återförsäljares kanaler. Sådant innehåll kan till exempel vara filmer där man ser hur produkterna fungerar.

I och med att vi är ett svenskt varumärke men lanserade på flera marknader samtidigt har det varit ovärderligt att ta hjälp med att visa upp produkterna på ett sätt som har en lokal relevans, säger Anna Ullman Fjeld till Influens.

Medgrundaren ser inte många risker med att nästan uteslutande använda sig av influencer marketing och UGC-kreatörer, så länge man har ett nära samarbete med de kreatörer man jobbar med. Hon säger att det, tack vare sitt tidigare arbete med andra varumärken, har inarbetade relationer med de kreatörer och influencers de valt att jobba med. 

Riskerna kan kanske annars vara att stressa igenom processen och inte lyckas hitta de kreatörer som har samma visioner och arbetssätt som en själv.

UGC ska inte vara någon “billigaste möjliga utväg”

Influens har tidigare rapporterat om UGC-branschens snabba utveckling och det ökade antalet UGC-kreatörer i Sverige. Vi frågar därför hur Hey agency och Yugou ställer sig till att arbeta med en så ung bransch, där kreatörerna kanske inte alltid besitter tillräcklig kunskap om betalning, skatteregler och marknadsföringslagen. Vilket ansvar anser företaget att de har? 

Vi jobbar som sagt mest med kreatörer som vi har ett långsiktigt tänk med – personer som vi jobbat med länge och som vi vill fortsätta jobba med framåt och som vi med säkerhet vet har ett professionellt tänk. Vi har inget intresse av att försöka hitta billigaste möjliga utväg, utan vill jobba med personer som vi tycker om och som vi vet tar sitt yrke på allvar, säger Anna Ullman Fjeld.

Hon säger också att de som företag bär ett ansvar att inte försöka pressa priserna utan alltid ge skälig ersättning när de lägger ut ett uppdrag på en extern part. Hon menar att de inte värderar frilansande UGC-kreatörer på något annat sätt än de värderar till exempel fotografer och byråer.

Vi ser egentligen inte att den största fördelen med UGC är att det skulle vara kostnadseffektivt, utan snarare att det är den säkraste möjliga vägen till att skapa innehåll som är så relevant som möjligt för den målgrupp man vill nå.