Så planerar företagen sin budget för sociala medier i år – 66% satsar på influencers

Igår rapporterade vi att Tiktok, trots stor hype, inte kommer att prioriteras av företagen under 2022. Så vad planerar bolagen att lägga krut på i år? Det har analysföretaget Meltwater tagit reda på.

Enligt den senaste undersökningen ser prioriteringslistan ut som följande för B2C-företag: Flest bolag – 47 procent – kommer att lägga mest fokus på Facebook. Hela 35 procent prioriterar Instagram och 12 procent LinkedIn. På B2B-sidan är det LinkedIn som pekas ut av de flesta aktörerna, nämligen av hela 61 procent. Därefter är det 19 procent som kommer att satsa på Facebook och 14 procent på Instagram.

Syftet med användningen av sociala medier skiljer sig från företag till företag, men enligt undersökningen jobbar de flesta – cirka 83 procent – mot att öka sin varumärkeskännedom. 62 procent vill öka sitt engagemang, 59 procent vill nå nya kunder och 48 procent vill öka trafiken till sin sajt.

Sett till den ekonomiska biten planerar 78 procent av organisationerna att antingen öka sin budget för sociala medier i år, eller spendera lika mycket som under 2021. Globalt uppger bolagen att man i genomsnitt investerat 27 procent av den totala marknadsföringsbudgeten på sociala medier. I Norden ligger motsvarande siffra på 29 procent.

I Skandinavien använder B2C-företagen sig även mer av influencer marketing, jämfört med resten av världen. 66 procent av aktörerna i Norden arbetar med influencer marketing, eller planerar att göra det under 2022. Globalt sett uppger 64 procent detsamma.

Men trots att influencers ofta klassas efter engagemang, konvertering eller likes så är det i de flesta fall inte försäljningen man vill öka. I rapporten uppger 62 procent att man vill öka sin varumärkeskännedom.