Så ser den typiska makthavaren ut – plattform för plattform

Företag lyckas bäst på Facebook. 

I samband med att Medieakademin släppte sin årliga rapport kring årets mest inflytelserika konton på sociala medier, presenterade de också hur de typiska makthavarna ser ut på de olika plattformarna i Sverige, år 2023. 

Youtube

År 2023 är den svenska Youtube-bubblan kraftigt mansdominerad, då bara 217 av de tusen största är kvinnor. 507 av dem är män medan resterande är företag, organisationer eller ospecificerade. Gaming är fortfarande en stor kategori men har fått allt mer konkurrens av Motor som framför allt sett en ökning bland de hundra mäktigaste på Medieakademins lista.

Den genomsnittliga kreatören på Youtube är man och bor utanför Stockholm, framför allt är Göteborg vanligt förekommande. Kreatören gillar gaming och motorer och om det finns en känd politisk inriktning lutar den åt höger. 

Instagram

Instagram är den enda plattform som domineras av kvinnor i toppen. Bland de mäktigaste återfinns också fler vänsterdebattörer än högerdebattörer, i de fall då politiskt innehåll förekommer. Plattformen fortsätter också att hålla Stockholm i sitt grepp, över hälften av kontona på topp 1000 är baserade i Stockholm. 

Den genomsnittliga makthavaren på Instagram är kvinna och kommer från Stockholm. Hennes intressen är sport och inredning, politiskt sympatiserar hon med vänsterkanten och innehållet fokuserar ofta på familjen och hennes barn.

X, tidigare Twitter

Plattformen som tidigare i år bytte namn från Twitter till X kan på många sett vara Instagrams motsats. Här dominerar män från Stockholm, då bara 21 procent av de tusen största är kvinnor. Twitter, där politik är ett vanligt och ständigt aktuellt ämne, är det högerpolitiken som tar mest plats på topplistan. 19 procent av de tusen största är högerpolitiska medan 8,8 procent är vänsterpolitiska. Ser man istället på de 100 största kontona i Sverige är 42 av dem kategoriserade som högerpolitiska. 

Genomsnittskreatören på X är alltså en högerpolitiskt orienterad man som bor i Stockholm. Han är ofta intresserad av ekonomi och jobbar inom politik eller media.

Facebook

Hemlösa djur, ideella föreningar och politik, så kan innehållet på Facebook sammanfattas år 2023. För andra året i rad toppar Sverigedemokraterna listan över de mäktigaste på Facebook. Den största ökningen sedan 2020 har skett i antal politiska sidor på plattformen, där antalet stigit med 32 procent. Nästan samtliga, 30 procent, kan tillskrivas de högerpolitiska medan vänsterpolitiska sidor endast ökat med 10 procent. 

2023 är Facebook företagens plattform, här har de starkare genomslagskraft än privatpersoner. På facebook är den genomsnittliga makthavaren därför ett företag, ofta inom media, eller ideella föreningar. Företaget eller föreningen har sin bas i Stockholm eller Västa Götaland och postar gärna om djur eller sport. 

Tiktok

Tiktok är plattformen där trenderna sätts innan de sprids vidare till andra plattformar. Fokus ligger fortsatt på underhållning och humor, ofta genom sketcher eller redaktörskonton som Hollywoodfruarna. Mat, musik och “microlearning” är på uppgång och tycks ha ersatt intervjuer, som var förra årets trend. Bland de mäktigaste hittar vi bland annat läkaren Doktor Tracy, läraren Simon Frostner och juristen Sam Darvish.

Tiktok växer fortfarande och Medieakademin har i det dokument Influens fått ta del av inte försökt sammanfatta den genomsnittliga kreatören på plattformen. Vad som däremot är en tydlig trend för 2023, är att allt fler av de etablerade profilerna och makthavarna på andra plattformar börjat hitta till Tiktok.