Så ska Meta locka annonsörer – allt om de nya AI-funktionerna

Låt AI:n göra jobbet.

I förra veckan presenterade Google hur de tänker lägga till AI i sin sökfunktion och i sina annonser den närmaste tiden. Meta vill inte vara sämre. Nu går den sociala jätten ut med nya AI-verktyg för annonsörer.

Mer specifikt handlar det om tre funktioner där AI ska underlätta annonsskapandet:

  • Textvariationer: Låt Metas AI ta fram olika varianter av en annonscopy.
  • Skapa bakgrunder: Skapa bildbakgrunder genom att i text beskriva vad man vill ha.
  • Image outcropping: Bilder kan automatiskt beskäras och anpassas för Metas olika annonsformat, som Stories och Reels.

Det handlar alltså om så kallade generativa AI-funktioner: där en AI-lösning kan skapa eller ändra innehåll genom att användaren beskriver vad hen vill ha.

Mer lär vänta runt hörnet

Det här är saker som redan går att göra i andra tjänster, men Meta vill nu erbjuda funktionaliteten själv. Däremot är det inget som kommer finnas tillgängligt för de flesta annonsörer riktigt än.

Meta har börjat testa funktionerna tillsammans med ett litet antal annonsörer och siktar på att bredda tillgången till dem i juli.

Funktionerna är dessutom del av Metas nya AI Sandbox, ett ställe där Meta framöver tänker visa upp just kommande AI-funktioner. Och vi kan tänka att det kommer att dyka upp en hel del sådana från Meta den kommande tiden.