Schibsted köper Inzpire.me – rustar för att ta över Norden

Mats Lyngstad, Christoffer Døvle, Cecilie Eriksrud och Marie Mostad (Foto: Schibsted)

”En solid plattform”.

Idag blev det officiellt: Den norska mediekoncernen Schibsted förvärvar 90 procent av Inzpire.me. Koncernen har dock varit ägare sedan 2019, och har nu ökat sin andel från de tidigare 25 procenten.

Det här förvärvet kompletterar Schibsteds position inom marknadsföring mot unga vuxna, och drar nytta av den starka tillväxten inom influencer marketing. Inzpire.me ger oss en solid plattform där vi kan utveckla en skalbar och framgångsrik verksamhet i denna bransch, säger Per Håkon Fasting, vice vd för reklam på Schibsted, i ett pressmeddelande.

I Norge äger Schibsted redan en aktör inom influencer marketing, i form av byrån Max Social AS. Och med Inzpire.me – som jobbar med både den svenska och norska marknaden – i sin portfölj vill koncernen ”bygga en lönsam verksamhet inom influencer marketing i Norge och Sverige, med en potentiell expansion till Danmark och Finland”.

Vi ser en betydande tillväxtpotential inom den här kategorin och med kombinationen av Schibsteds erfarenhet av reklam och marknadsföring och Inzpire.mes expertis inom infrastruktur är vi väl rustade för framtiden, säger Per Håkon Fasting.

Inzpire.me är en norsk techbyrå inom influencer marketing som grundades 2016 av Marie Mostad och Mats Lyngstad. Båda grundarna fortsätter i sina roller, Marie som vd och Mats som CPO, samtidigt som de behåller en ägarandel på 10 procent.

Vi har byggt företaget i sju år och är stolta över vad vi åstadkommit hittills. Att vi nu har en långsiktig ägare gör att vi har sinnesro att ta Inzpire.me till nästa nivå, säger Marie Mostad.