Sephora ska hjälpa skönhetskonkurrenter på Tiktok: ”Bygger ett ramverk”

Ska lära innehållsskapare storytelling genom kortvideo.

Nytt samarbete för skönhets- och hudvårdsjätten Sephora: Tiktok. Men det är ett samarbete som går bortom bara köp av annonser eller någon form av gemensam, sponsrad utmaning.

Sephora x Tiktok Incubator Program är namnet på det nya initiativet och är ungefär vad det låter som: ett inkubatorprogram. Eller rättare sagt två program i ett.

Sephora bidrar med sitt mångfaldsfokuserade acceleratorprogram, som sedan 2016 hjälper nya varumärken inom skönhet att få upp farten. Tiktok å sin sida bidrar förstås med sin expertis inom kortvideoområdet som del i den digitala marknadsföringsmixen. Till sin hjälp tar de båda företagen den digitala byrån Digitas, som ska stötta med att ta fram kampanjer.

Vårt samarbete med Sephora och Digitals syftar till att utbilda varumärken om vikten av att ha en mångfaldshetsfokuserad inställning till kreatörssamarbeten. Tillsammans bygger vi ett ramverk som hyllar mångfald och intersektionalitet för att på så sätt göra det möjligt för alla varumärken att växa och nå framgångar på Tiktok genom inkluderande och starka berättelser, säger Tiktoks Head of US Agency partnerships Soniya Monga.

Planen är att 12 varumärken ska få hjälp av Sephora och Tiktok med att bygga sina varumärken och nå ut i det digitala bruset.

Vad kan andra lära sig av samarbetet? På Ehandel.se hittar du en genomgång av 3 lärdomar för e-handlare.