Slog 45 miljoner och ökade förlusten: ”Vårt fokus ligger på influencer marketing”

”Första steget mot att bli ett globalt skalbart och lönsamt bolag”.

Syncro-koncernen presenterar nu siffrorna för det tredje kvartalet. Omsättningen ökade med 134 procent, och uppgick till 45,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) sjönk dock med drygt en miljon kronor och landade på -8,1 miljoner kronor.

Årets tredje kvartal har präglats av stora förändringar för Syncro. Förändringsresan började under sommaren, när den nya styrelsen stakade ut en ny strategi för bolaget. När processen började ledde jag denna förändring som styrelseordförande och sedan början av oktober har jag som vd tillsammans med ledningsgruppen arbetat med att implementera dessa förändringar. Vårt gedigna förändringsarbete är första steget mot att bli ett globalt skalbart och lönsamt bolag, skriver Ebbe Damm, vd för Syncro Group, i rapporten.

Tillsammans med entreprenörerna bakom de förvärvade dotterbolagen har Syncros ledning tagit fram en ny vision och ett nytt varumärke som lagt grunden för vår nya skalbara strategi. Under detta intensiva kvartal har vi dessutom re-lanserat både Cube och Collabs, rekryterat ny spetskompetens till ledande roller, byggt nya strukturer och optimerat vår organisation vilket kommer att göra oss avsevärt mer effektiva framöver. Våra effektiviseringar ger årliga kostnadsbesparingar om cirka 20 miljoner kronor under 2023.

I koncernen ingår bolagen Cube, Collabs, Gigger och Happyr. För de operativa verksamheterna uppgick rörelseresultatet till -2,9 miljoner kronor, vilket är minus en miljon kronor jämfört med samma kvartal i fjol.

Vårt fokus ligger på influencer marketing, som trots lågkonjunktur förväntas växa med 47 procent globalt under 2023, och på frilansmarknaden som ökar lavinartat när personal friställs i rask takt.

LÄS ÄVEN: Efter skiftet i toppen – bolaget nylanseras: ”Räknar med aktiveringar för 100 miljoner”

Ackumulerat, januari till september, ökade omsättningen för koncernen med 163 procent och uppgick till 133,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) gick samtidigt från -15,7 miljoner kronor 2021, till -26,2 miljoner kronor.

Den stora nyheten är att vi i början på 2023 lanserar Collabs Freemium. Vi har byggt en globalt skalbar infrastruktur för influencer marketing som ritar om landskapet inom ett av de snabbast växande medieslagen på marknaden. Att släppa Collabs i en freemium-modell gör att vi kommer att kunna ta stora marknadsandelar på kort tid över flera marknader, säger Ebbe Damm och avslutar med:

Våra intäkter kommer genereras från flödet, rörelserna och transaktionerna i plattformen istället för från traditionella licensavgifter. Tekniken möjliggör en helt ny dimension för vår skalbarhet vilket i sig kommer att kunna generera nya intäkter för övriga bolag i gruppen. Vi kommer via denna freemium-modell att kunna driva mängder av nya kunder till både Cube och Gigger för att på så sätt synkronisera våra affärsmodeller. Inom kort kommer vi att berätta mer om detta.