”Har redan flera av de största varumärkena i världen som kunder”.
Det svänger snabbt i koncernbolaget Syncro Group, som bland annat står bakom Collabs, Cube och Gigger. Så sent som i förra veckan klev Magnus Winterman ner som koncern-vd, och lämnade över ansvaret till Ebbe Damm, grundare av Collabs.
Veckan innan det tog Olof Lindblom på sig uppdraget som CMO för koncernen, samtidigt som han fortsätter som vd för influencerbyrån Cube. Och nu går hela företaget in i en ny era:
Vi är väldigt glada över att lansera nya Syncro idag, säger Ebbe Damm i ett pressmeddelande.
Vi har ett nytt ledarskap på plats, en ny varumärkesidentitet, en ny kommunikationsplan och en ny vision som sammansvetsar alla våra bolag.
Koncernen – som dessutom bytte namn för ett år sedan, från Gigger till Syncro – siktar nu mot en ny position på marknaden. Närmare bestämt står man nu stadigare på influencer marketing-tech-sidan, menar bolaget.
Vi har lagt mycket tid och kraft på att skapa förutsättningar för en ny positionering, med ett erbjudande som säkerställer att vi har tech-plattformar redo att leverera ännu mer kundnytta i en global marknad, flera år framåt, säger Ebbe Damm.
Det som man lagt mycket pengar på under 2022 är nämligen Collabs nya SaaS-plattform, som man beskriver som ”ett Google för influencer marketing”. Mer exakt har man byggt en plattform som drivs av ett AI-system som analyserar influencers flöden och kategoriserar dem efter bild, hashtag, ordval, följarbeteenden och kontext. På plattformen finns även ett projektverktyg och ett databibliotek som analyserar KPI:er för varje kampanj.
LÄS ÄVEN: CUBE och Collabs re-lanseras: ”Ett Google för influencer marketing”
Traditionella medier förlorar effektivitet. De största varumärkena omfördelar sina marknadsföringsinvesteringar gentemot sociala medier, och mot personer med inflytande och förmåga att leverera räckvidd till specifika målgrupper, säger Olof Lindblom och fortsätter:
Collabs nya plattform möjliggör en global influencer marketing-position för Syncro och vi har redan flera av de största varumärkena i världen som kunder inom vårt samlade erbjudande. Vi räknar med att driva marknadsföringsaktiviteter överstigande 100 miljoner kronor från 10 olika marknader, enbart via Collabs plattform under 2023.
Med den nya plattformen kommer bolagen inom koncernen – Collabs, Cube och Gigger – att kunna hitta nya syneriger och göra affärer av dem, summerar bolaget i pressmeddelandet och Ebbe Damm avslutar med:
Vi avser fortsätta att skapa tillväxt med lönsamhet som vårt primära mål.