Slog nytt rekord med hjälp av influencers – nu siktar de mot en miljard kronor

Bröderna Jacob och Victor Eriksson

En boll som sitter fast med ett elastiskt snöre i ett pannband – det var bröderna Jacob och Victor Erikssons idé. Julen 2018 lanserade de sin produkt och sålde direkt 3000 bollar på två veckor.

Sedan dess har vi bara gasat, säger Jacob Eriksson till Influens.se.

Vi kommer från en träningsfamilj, där våra föräldrar har en bakgrund inom bodybuilding och fitness. Jag har kört MMA under många år och Victor har spelat fotboll på elitnivå, i division 1 i Sverige. Vi ville starta ett företag ihop, och det fick gärna vara inom träning eller fysisk aktivitet. Så när vi kom på idén till boxbollen bestämde vi oss för att satsa.

Under 2020 växte omsättningen med över 550 procent och landade på 15 miljoner kronor, samtidigt som resultatet flög med över 900 procent och summerades till 7 miljoner. Och under 2021 fortsatte bolagets intäkter att öka.

Bokslutet är inte klart ännu, men vi har sålt för cirka 49 miljoner kronor under 2021. Men sen är det olika moms per marknad och olika valutakurser. Vi kommer att presentera exakta siffror längre fram, men på det stora hela är vi jättenöjda, säger Jacob Eriksson.

Annons:
Annons:

Grovt räknat ser tillväxten ut att landa på över 200 procent under det senaste räkenskapsåret, där julhandeln har spelat en betydande roll.

Vi hade som mål att sälja 200 000 bollar under julen 2021 på alla marknader, och det lyckades vi med! säger Jacob Eriksson och tillägger:

I julperioden räknar vi in november och december, den tiden på året man köper julklappar helt enkelt.

Vad är hemligheten till rekordförsäljningen? 

Influencer markting har varit, och är, en central del i vår marknadsföring. I år satsade vi på samarbeten med större profiler globalt, och vi spenderade mer pengar på dessa än tidigare, säger Jacob Eriksson.

Att satsa globalt visade sig vara rätt väg att gå. Boxbollen började säljas på varuhuskedjan Selfridges i London i november samtidigt som företaget samarbetade med flera stora lokala profiler.

Vi tog Storbritannien med storm, så idag är det vår största marknad. Vi har haft ett enormt engagemang i vår app med över en miljon spelade minuter, bara i december! Sist men inte minst landade vår app på första plats på AppStore i Sverige i kategorin hälsa och motion, samt på tredje plats av alla gratis-appar i hela Sverige där appar som TikTok och Instagram även inkluderas.

Vilka profiler jobbade ni med under julen?

Oj, det är många! Den största har varit Chelsea-legenden John Terry. Han är tidigare landslagskapten i England. Sedan har vi kända brittiska profiler såsom Gemma Collins, Danielle Lloyd och Kerry Katona. Sen har vi även jobbat med tyska profiler, som bland andra Andrej Mangold, Die Weissens och Melanie Müller.

I Sverige har vi jobbat med de flesta kända namn som Margaux Dietz, Per Morberg, Laila Bagge, Per Holknekt, Pernilla Wahlgren, Christina Schollin, Jocke och Jonna, Bingo och Katrin, Julia Franzén, och många fler.

Annons:
Annons:

Hur brukar era samarbeten se ut rent innehållsmässigt?

Vi satsar mest på video, som genomsyras av mycket glädje och rörelse. Det brukar oftast vara familjer som samlas framför tv:en för att tävla. ”Family fun”, kallar vi det. Vi producerar materialet själva och gör flertal versioner för både profilers Instagramflöde samt våra egna paid social-kampanjer.

Idag säljs Boxbollen via den egna e-handeln men även via andra svenska nätbutiker som Kjell&CO, Elgiganten, Apotea och Meds. Det framgångskria bolaget har sitt huvudkontor på Karlaplan i Stockholm, och inom kort kommer man att rekrytera fler medarbetare.

Vi ska rekrytera många nya talanger. Vi har tre nyckelpersoner på gång in för att möjliggöra en mer aggressiv expansion.

Vad mer planerar ni under 2022?

I år planerar vi att passera 100 miljoner kronor i omsättning, vilket är en viktig resa mot vår ambition om att omsätta 1 miljard kronor inom en inte allt för lång framtid. Dessa målen kommer vi att uppnå genom att lansera Boxbollen på tre till sex nya stora marknader, säger Jacob Eriksson och fortsätter:

Vi får inte heller missa appen. Många bolag pratar om att man vill bygga community, och det har vi gjort från start. Våra ”boxballers” blir bara fler och spenderar mer tid i appen för varje dag som går. Och det bästa av allt – de gör det samtidigt som de har roligt och rör på sig. Därför ska vi såklart fortsätta utveckla appen. Redan under första kvartalet 2022 kommer vi att lansera tre nya funktioner i appen. Vi har väldigt mycket annat spännande som vi ska göra i år, men mer än så kan vi inte avslöja ännu. Vi återkommer!